4 september, 2017

Askeladden utmanar med teknik i nya C83 Cruiser TSI

Norska Askeladden tar ett rejält grepp när de presenterar en helt ny båt till bra pris. Den är dessutom fulladdad med intressant teknik.

Tack vare låga service- och underhållskostnader, god bränsleekonomi, miljövänlighet, komfort och driftssäkerhet, har båtfolket accepterat utombordarens fördel framför inombordsmotorn. Detta har lett till en revolution på båtmarknaden.

Pressmeddelande:

Denna revolution ger Askeladden möjlighet att återskapa klassiska båtkoncept som 705 Voyager och Z8 i en ny och modern tappning. Denna båtnyhet är fullspäckad med ny teknik och går i spetsen för utombordsrevolutionen. Samtidigt blir priset samt drifts- och underhållskostnaderna avsevärt lägre för båtfolket, jämfört med de gamla klassikerna!

 

BÅTKONCEPTET C83 CRUISER TSI

Detta är den perfekta utflyktsbåten för upp till tio personer på dagstur, sex personer på helgtur och fyra personer på långtur. Här finns en stor och umgängesvänlig sittbrunn, stor badplattform med solplats, solbädd i sittbrunnen, ett rejält pentry för helg- och långturer, sovplats för 4–6 personer under däck samt ett badrum med toalett och dusch.

 

TEKNIK: Askeladden C83 Cruiser TSI

– Denna innovation är fullspäckad med teknik och innehåller flera världsnyheter som nu lanseras på den nordiska marknaden tillsammans med C83 Cruiser TSI.

  • ASKELADDEN C-COMMAND

Askeladdens eget online-system för navigation, information, kontroll och underhållning

 

  • SUZUKI DF350 ATXX 350 HK UTOMBORDSMOTOR MED DUOPROP-SYSTEM

Denna motor tillhandahåller ett unikt grepp i vattnet med riktningsstabilitet, acceleration och en effekt akteröver som ingen annan kan matcha. Tillsammans med Askeladdens TSI-teknik ger detta en unik prestanda, bränsleekonomi och körkomfort.

 

  • WALLAS DIESELDRIVNA KOMBINERADE LUFT- OCH VATTENVÄRMARE

Detta nya värmesystem ger dig både varmluft och varmvatten, och styrs via ASKELADDEN C-COMMAND

 

  • CAN-BUS EL. SYSTEM

CAN-BUS med integration och kontroll via ASKELADDEN C-COMMAND

 

  • ASKELADDEN TWIN STEP INFUSION HULL-TEKNIK – TSI

Båten är gjuten med vakuuminfusion, vinylester, sandwichkärnor och fleraxiell armering för att minska vikten, öka styvheten och förbättra komforten.

Skrovet har två steg för att minska friktion, planingströskel och bränsleförbrukning, med ökad toppfart.

 

Priserna och driftskostnaderna är kanske det mest revolutionerande av alltihop!

En välutrustad C83 Cruiser TSI (Suzuki DF300 APXX, Topline-paket och C-Deck) säljs nu i Sverige för ett vägledande pris på kr. 1.168.800:-.

År 2008 såldes Askeladden Z8 med motsvarande prestanda och utrustning för ett vägledande pris på kr. 1 509.300:,-, som med dagens kurs motsvarar kr. 1 787.800:-. På den tiden var denna modell utrustad med en dieseldriven inombordare.

Därför är det revolutionerande vi under modellåret 2018 – tio år senare – kan leverera samma båtkoncept med bättre prestanda, samma bränsleförbrukning, ny och modern teknik samt större bruksvolym till ett avsevärt lägre pris!

Driftskostnaderna i form av service och underhåll har också minskat dramatiskt jämfört med klassikerna för tio år sedan.

Utslaget över en femårsperiod har service- och underhållskostnaderna minskat med över 40 % för C83 Cruiser TSI, jämfört med Z8!

– Med C83 Cruiser TSI fullföljer vi det senaste decenniets teknik- och kostnadsrevolution, säger Askeladdens vd Henrik J. Askvik.

 

Tekniska data:

Designkategori: C

Längd: 8,30 m

Bredd: 2,80 m

Vikt utan motor: Cirka 2 200 kg

Bränsle: 230 liter

Färskvatten: 100 liter

Varmvatten: 20 liter (tillval)

Septiktank: 40 liter

Personer: Max. 10

Motor: Utombordare 300–350 hk

Fartpotential: 46 knop med den största motorn

Info: www.askeladden.no