11 juli, 2017

Hanse visar ny toppmodell i Sverige

Nya Hanse 588 finns nu i Sverige. Det är ett riktigt flaggskepp på 16,7×5,20 m från det tyska varvet.

Pressmeddelande:

En sofistikerad och överlägset rymlig båt med ett brett utbud av utrustningspaket och till ett konkurrenskraftigt pris, är den nya Hanse 588 absolut värd en närmare titt.

Hanse 588, som hade premiärvisning hösten 2016 på den europeiska marknaden och visades upp på båtmässan i Düsseldorf i Januari 2017, har en imponerande boendevolym, ett brett utbud av utrustningsalternativ och det senaste tänkandet inom segling som Hanse har formulerat i “fast cruising” och ”easy sailing” samt ”individualisation”.

Denna modell är helt ny och är en utveckling på skrovet från Hanse 575, som ursprungligen lanserades 2013. Dessa inkluderar ett ombyggt aktergarage för att ta ett bredare utbud än 2.8m Williams Jet Tender för vilken den äldre modellen skräddarsys. Dessutom är ägarsviten i förkabinen ljudisolerad från salongen och maskinrummen.

Jämfört med den tidigare modellen finns det en mera öppen salong med större skrovfönster och en modernare design i Hanse 588. Förutom sittplatser båda sidor, med möjlighet till olika matsalar och vardagsrum, täcker de sex öppningsfönstren en imponerande yta av 3 m2. Det finns också en infällbar plattskärms-TV på huvudskottet.

Hanse erbjuder totalt 72 olika boendevarianter för 588. Alternativen inkluderar besättningshytter, upp till fem gästkabiner, olika byråer och till och med en tvättstuga. Det finns också allt från två till fem toa / duschrum.

Den maximala takhöjden på 2,15 m ger en imponerande känsla av rymd och utrymme, medan 20 luckor med öppningsdäck ger maximal ventilation i hamnen och hjälper till att förbättra naturljuset i hela bostaden. Ett brett antal fabriksmonterade alternativ gör det möjligt för ägarna att skräddarsy allt från navigations- och underhållningssystem till segelspecifikation och költyp till deras behov.

Den rymliga 3,6m långa ägarkabinen sträcker sig hela skrovets bredd för om masten. Det finns omfattande ljudisolering inbyggt i huvudskottet, medan en gummipackning automatiskt förseglar luckan under dörren.

De flesta av segelsystemen kan manövreras från positioner bredvid tvillingpulpitarna i bakre delen av sittbrunnen, med elektriska vinschar och furlingssystem som erbjuds som alternativ som sannolikt kommer att väljas av de flesta ägare. Vid aktergaraget finns tillgång till den nedfällda badplattformen via tre enkla steg, såväl som aktergaraget för waterjeten med sitt lätthanterliga sjösättningssystem.

Den främre delen av cockpiten är till för gästerna, där det finns ett bord på varje sida, samt en valfri kyl/bar. En valfri composit-hardtop ger utmärkt skugga, liksom att hålla skotningen av storseglet på en säker del av sittbrunnen. Det finns också en valfri galley med kylskåp, barbeque och handfat. Framför masten finns en sänkt sektion av däcket som är utformad för soldynor.

Segelalternativen inkluderar en självslående jib och en större genuasättning på separata förstagsprofiler. Detta ger en effektivare segling med att sätta segel utifrån  ett brett spektrum av vindstyrkor, oavsett vindvinkel. I en båt av den här storleken är det sällan det mest effektiva sättet att nå en destination som är direkt nedåt och segla med vinden rätt bakåt. Hanse erbjuder också vad det dubbar som en “crossover” segel, vilket är en Furling Code 0 av laminatmaterial som är utformat med en form som är optimerad för cruising, snarare än racing.

 

Tekniska fakta

Skrovlängd: 16.70m

LWL: 15,15m

Bredd: 5,20m

Djup: 2,25 m, 2,6 m eller 2,85 m

Deplacement: 19 800 kg

Ballast: 6 500 kg

Huvudsegel: 93kvm

Jib: 64kvm

Genua: 110kvm

Gennaker: 245kvm

Vattentank: 810 liter

Bränsletank: 520 liter

Info: http://www.bohusyachts.se/hanse-588-i-sverige/