Det har varit en bra start på Göta kanals seglationssäsong. Till och med juni visar samma goda siffror på antal båtar i kanalen som föregående år, vilket då påvisade en ökning på närmare 10 procent från årets dessförinnan. Trots en i år lång, kall vår samt låga vattennivåer i bland annat Vättern och Roxen har båtar fortsatt sökt sig till Göta kanal. AB Göta kanalbolag ser nu med tillförsikt fram emot en riktigt bra sommarsäsong.
– Det är positivt eftersom vi ser att trenden håller i sig med fritidsbåtar till kanalen och kanske till och med kan se en ökning under den högsäsong som vi nu står inför de närmaste veckorna, säger Roger Altsäter, vd på Göta kanalbolag.
Göta kanal öppnades traditionsenligt med salut 3 maj och har sedan dess varit öppet för trafik. Högsäsongen som är igång innebär hög aktivitet med passagerarbåtar och fritidsbåtar i slussar och kanaler. Vädret har under vår- och försommaren varit skiftande och skapat utmaningar för skeppare och låga vattennivåer har också påverkat tillgängligheten bland annat genom minskade platser i Motala gästhamn. I dagsläget finns det dock inga begränsningar i Göta kanaltrafiken inför sommarsäsongen och positivt är att utmaningarna inte avskräckt fritidsbåtarna till kanalen och alla de upplevelser den kan erbjuda både på vatten och på land.
– Känns bra med fritidsbåtarnas och rederiernas välvilja och flexibilitet att skapa en bra kanalsommar genom planering, samverkan och ödmjukhet både på vatten och i land. Viktiga förutsättningar för säker kanalfart och fina båtupplevelser för alla, avslutar Roger Altsäter.
Göta kanal förväntas checka in upp emot 4 000 fritidsbåtar under säsongen till de 58 slussar och 50-talet broar som utgör Göta kanal mellan Sjötorp och Mem. Kanalsäsongen sträcker sig till 29 september.
Bildtext: Göta kanal. Foto: Billeson.
Vi var i behov av diesel och frågade därför slusspersonalen om närmaste sjömack. Svaret blev att det inte fanns någon sjömack i Motala för att den var nedlagd sedan en tid tillbaka. Tyvärr!
Vi tyckte att det lät märkligt varför vi googlade på nätet och till vår förvåning finns det en sjömack tvärs över viken fullt synbar från er båthamn. När vi tankat vår båt så nämnde vi vad kanalbolagets personal sagt till oss. Mackägarens svar var att ” vi vet om detta och vi känner att Göta kanalbolag motarbetar oss. Vi har försökt att tala med bolaget om att sätta upp en skylt och informera båtfolket om att det finns en sjömack alldeles i närområdet. Detta som service för deras kunder då de själva inte har den servicen. Svaret har varit NEJ!”
Som båtåkare på Göta kanal blir man förvånad och undrande över att kanalbolaget inte är mer intresserad av att ge en bra service till era båtåkande kunder.
Med hälsningar
Jan