Världseliten i matchracing har samlats på Marstrand för GKSS Match Cup Sweden 2017 som startar 3 juli. Många seglare drömmer om att vinna den klassiska tävlingen – inte minst de tre svenska lag som nu är laddade för att segla på hemmaplan.
I startuppställningen till GKSS Match Cup Sweden 2017 finns flera av världens bästa seglare med meriter från OS, Volvo Ocean Race och America’s Cup. Regattan på Marstrand är en deltävling i World Match Racing Tour, den internationella världscupen i matchracing och lagen slåss om värdefulla världscuppoäng som kan bli avgörande i slutet av säsongen.
Men det står också en hel del prestige på spel och särskilt för svenska lag. Björn Hansen, som vunnit fem titlar på Marstrand, har sagt att en seger i GKSS Match Cup Sweden är det största en svensk seglare kan uppleva på hemmaplan.
Johnie Berntsson är skeppare för Flux Team och har många års rutin från att tävla på Marstrand.
– Det är alltid en härlig känsla att starta tävlingen, säger han och tillägger att hans lag inte har någon uttalad målsättning.
– Vi ska ut och köra allt vi kan och det känns riktig bra att Eddie Klemets, Jacob Gustafsson och Keith Swinton i mitt lag har seglat väldigt mycket hela våren. Jag har aldrig tidigare startat Match Cup Sweden med ett lag som haft lika många seglingstimmar bakom sig under året.
Flux Team har fått en wildcard-inbjudan till tävlingen, precis som Nicklas Dackhammar och hans lag Essiq Racing. Dackhammar har tävlat på Marstrand två gånger tidigare och nu vill hans lag nå längre än förra året. Då de slogs ut i åttondelsfinal mot Phil Robertson som senare vann tävlingen.
– Det är extremt små marginaler som skiljer mellan vinst och förlust. Det gäller att få allt i seglingen att stämma och det är bara att gasa som gäller, säger Nicklas Dackhammar.
– Veckan på Marstrand är årets höjdpunkt och det är extremt roligt att få tävla på hemmaplan igen.
Måns Holmberg kvalade in sig till tävlingen på Marstrand genom att vinna Match Cup Gothenburg tidigare i vår.
– Man har gått och tänkt på det i flera dagar så nu ska det bli skönt att komma igång, säger han. Det är viktigt att vi fortsätter utvecklas under hela tävlingen och då måste vi ta både med- och motgångar på rätt sätt. Vi kan slå alla lag som är med om vi seglar på topp.
I tävlingen finns också svenskar som seglar med utländska lag. Fredrik Aurell seglar med Chris Steele (NZL) i 360 Below Racing, Jakob Wilson seglar med australiensaren David Gilmour som skeppare och Axel Munkby kommer direkt från Bermuda och Redbull Youth America’s Cup på Bermuda för att segla med skepparen Harry Price (AUS).
Flux Team
Johnie Berntsson (SWE)
Eddie Klemets (SWE)
Keith Swinton (AUS)
Jakob Gustafsson (SWE)
Gothenburg Racing
Måns Holmberg (SWE)
Holger Tidemand (SWE)
Henrik Eriksson (SWE)
Pontus Dackhammar (SWE)
ESSIQ Racing
Nicklas Dackhammar (SWE)
Johan Backstrom (SWE)
Niclas Düring (SWE)
Philip Carlson (SWE)
Första start är planerad till klockan 10.00 och prognosen säger att det kommer bli en blåsig öppningsdag.
GKSS Match Cup Sweden inleds med en grundomgång som seglas med fleet racing, där lagen delas in i grupper som alla tävlar samtidigt på banan i ett antal race. De sexton bästa lagen går sedan vidare till nästa omgång med åttondelsfinaler, kvartsfinaler, semifinaler och till slut den stora finalen på lördag. Från och med onsdag eftermiddag direktsänds tävlingen på Youtube.
GKSS Match Cup Sweden 2017 avgörs 3-8 juli på Marstrand.
Tävlingen är Sveriges största publika seglingsevenemang och lockar årligen 100 000 åskådare och semesterfirare till Marstrand. Den ingår som deltävling i World Match Racing Tour, världscupen i matchracing. Evenemanget är internationellt känt för den unika naturliga seglingsarenan där publiken kommer nära de spännande duellerna på havet.
Info: www.matchcupsweden.com
Bilderna:
Måns Holmberg och hans lag Gothenburg Racing under kvalet till GKSS Match Cup Sweden 2017. Foto: Anton Klock.
Nicklas Dackhamme, Essiq Racing intervjuas av SVT Sportnytt, GKSS Match Cup Sweden 2016 Foto: Dan Ljungsvik.
Publiken samlas på Marstrand under GKSS Match Cup Sweden 2016. Foto: David Holm.