Japanska Suzuki laddar på med en rejäl V6 på 4,4 liter och ett enormt vridmoment. Motorn är på 350 hk och bland annat utrustad med dubbla, roterande propellrar.
Att jaga hästkrafter är inte lika intressant idag som för några år sedan. De stora motortillverkarna måste ta hänsyn till vilka motorer som kan säljas i större serier och då är 400 hk och mer tämligen ointressant.
Det är en av anledningarna till att Suzuki har satsat på en stor V6 på 350 hk och en mängd ny teknik. Motorn, som lanseras för kunder till säsongen 2018, premiärvisades i Florida, USA. Båtliv var på plats och har provkört den nya maskinen i singel-, dubbel- och quattromontage (fyra motorer). Vridmomentet i den stora maskinen är grymt samtidigt som ljudnivån är låg och vibrationerna minimala.
En av de viktigaste nyheterna är att Suzuki DF350A är försedd med dubbla roterande propellrar, ungefär som på Volvo Pentas drev med Duoprop. Detta ger ett fantastiskt grepp i vattnet och en helt annan kursstabilitet än med en enda propeller.
Vi återkommer med mer fakta och intryck.
Text: Lars-Åke Redéen
Tekniska fakta
Motortyp: V6 – 55 grader
Motorvolym: 4, 390 liter
Max effekt: 350 hk vid 5 700 – 6 300 rpm
Generator: 54 A
Utväxling: 2,29:1
Vikt: 330 kg
Reglage: Elektroniskt