Helt nya Hallberg-Rassy 340 har världspremiär på Öppet Varv i Ellös på Orust, 25-27 augusti. Den nya modellen levererar det bästa Hallberg-Rassy står för, kombinerat med det senaste inom design.
Pressmeddelande:
Hon ger högre komfort och prestanda i samma båt och lägger ribban på en nivå ingen tidigare trodde var möjligt för en båt in denna storleksklass. Nya Hallberg-Rassy 340 ger snabb, enkel och bekväm segling.
TIDSENLIG DESIGN
Hallberg-Rassy 340 har en upprest stäv för tidsenligt utseende, lång vattenlinje och fina sjöegenskaper med runda former i förskeppets undervattenskropp. Båten har ett elegant integrerat bogspröt med många funktioner:
- En idealisk halsningspunkt för en code zero eller en gennaker
• Idealiskt för att på säkert avstånd från skrovet bära ett ankare till en elektrisk ankarvinsch
• Idealiskt fäste för en stävstege, vilket gör det lätt att ta sig iland och ombord i naturhamn eller vid låg flytbrygga
DUBBLA RATTAR
För första gången hos Hallberg-Rassy erbjuds dubbla rattar. Standardutförandet är med rorkultsstyrning. I bägge fallen har rorsman bra sidoskydd genom god sarghöjd. Upplägget ger god passage genom sittbrunnen. Som traditionen bjuder, är sittbrunnen på en Hallberg-Rassy synnerligen välskyddad. Sittbrunnslängden är generösa 2,83 m, inte mindre än 42 cm längre än på föregångaren 342. Det är lätt att kliva ombord akterifrån.
DUBBLA RODERBLAD
Roderarrangemanget har liksom framgångsrika Hallberg-Rassy 44 dubbla roderblad. Det ger en lättstyrd och lättkontrollerad båt under alla seglingsförhållanden, i synnerhet i tufft väder. Eftersom roderytan minskar jämfört med ett roder, minskar också roderlasterna och därmed ökar säkerhetsfaktorn. Varje roder har dubbla självjusterande roderlager, vilket ger en lättgående roderkonstruktion i alla lägen.
REN DÄCKSLAYOUT
Det finns två vinschar på varje sittbrunnssarg. Det medger eldrift utan att störa ståhöjder i inredningen. Det finns förvaringshål för överskottslinor akter om fallstopparna. Det ger en ren, uppstädad, sittbrunn. Även däckslayouten är uttalat ren, med underdäcksrulle för förseglet, dolda fall till sittbrunnen, alla fyra skylightluckorna flushmonterade och ev elektrisk ankarvinsch monterad under däck.
MÖJLIGHET TILL UTFÄLLBAR BADPLATTFROM
En nyhet för den här storleksklassen är att det finns möjlighet till att beställa en stor utfällbar badplattform. När plattformen är stängd, uppstår en elegant stängd akterspegel. Som standard finns en plattform akter om rorsman och ett steg ned till vattnet.
MODERNT SEGELPLAN
Segelplanet är modernt. Fockrullen är en Furlex TD med underdäcksrulle. Toppvant och undervant är uppdelade med separata röstjärn, för lätt passage på däck, bra skotning av genuafocken samt bred, stadig stagning av masten. En akterstagssträckare med utväxling på hela 1:32 är standardutrustning. Förseglet är endast lätt överlappande, vilket gör det lätt att slå. Här finns även en möjlighet till ett arrangemang för självslående fock. Vattenlinjen är 10,1 m, hela 1,01 meter längre än på föregångaren 342. Enligt Frers fartdiagram kommer en lastad Hallberg-Rassy 340 att logga 7,31 knop vid 90 graders vindinfall i bara 5 meter per sekund sann vind.
MÄNGDER MED NATURLIGT LJUS
Det finns fyra stycken flushmonterade skylights och sex öppningsbara sidofönster samt tre skrovfönster. Alla fönster och skylights har klarglas, utom den i toalettutrymmet, som är mjölkfärgad, för att släppa in ljus, utan att medge insyn. Hallberg-Rassy 340 har mängder med naturligt ljus och god ventilation genom hela inredningen.
LUFTIG INREDNING
Inredningen är ovanligt luftig. Salongssofforna är 2,00 m långa och ligger längre akterut än brukligt. Det ger särskilt god bredd och volym i inredningen. Maststöttan står ur vägen i direkt anslutning till huvudskottet.
Genom ett designtrick bidrar även pentryt till en ovanligt generös luftighet i salongen. Pentryt är sjögående och är ur vägen från det naturliga flödet genom båten. Den som står i pentryt står inte i vägen för den som vill in i akterkabinen. Det finns djupa dubbla diskhoar och en väl tilltagen kyl. Pentryts arbetsyta är redan som standard i homogen kompositsten.
De ventilerade skåpsluckorna är flushmonterade och har osynliga gångjärn med inbyggda ändstoppare, så att luckan inte slår i övriga inredningen.
Förpiken är väldigt rymlig och att anse som båtens ägarkabin. Kojmåtten är hela 2,04 m lång, 1,98 m i akterändan och generösa 62 cm i fotändan. Förpiken har två egna byråer och två stora garderober, två öppningsbara sidofönster samt skylight.
Toalettutrymmet har utmärkt ventilation med både öppningsbart sidofönster och skylight, som har mjölkfärgat glas, för att släppa in ljus men inte ovälkomna blickar. Avställningsytan och handfatet är i kompositsten. Hålltanken kan tömmas antingen till havet eller via däcksuppsugningsbeslag och är standardutrustning.
Också akterkabinen är väl tilltagen med en riktigt bred koj, rejäla 173 cm i huvudändan och enorma 142 cm i fotändan.
FÖR FRAMTIDEN
Nya Hallberg-Rassy 340 ersätter Hallberg-Rassy 342 som byggts i 328 exemplar under 13 år. Trots att nya 340 är större och erbjuder mer än 342, kostar den nya modellen inte mer segelfärdig än den gamla. Samtidigt justeras standardutrustningen, både uppåt och nedåt, för att motsvara förväntningarna för 2018 och väldigt många år framöver.
Mer info: http://www.hallberg-rassy.com/sv/batar/nyhet-hallberg-rassy-340/
Jag har haft en HR 34. Jämfört med den så har mycket av praktiska stuvutrymmen försvunnit. Toaletten stör de som ligger längst fram. Ingen naturlig plats att sitta och ha datorn eller ett navigeringsbord.
I övrigt finns positiva detaljer.