Stora aluminiumbåtar med massor av hästkrafter får stor uppmärksamhet, men det är de mindre modellerna som säljs i stora volymer. Favoriten Buster XL har uppdaterats och blivit mer lik sina större systrar.
Text & foto: Lars-Åke Redéen
Det är lätt att glömma att de allra största aluminiumbåtarna med en eller flera jättemaskiner är spektakulära nyheter framtagna främst för att profilera ett varumärke.
Undantaget är den 6,9 m långa Buster Magnum. Detta finska flaggskepp har trots sina väl tilltagna mått sålt i närmare 5 000 exemplar. Även Yamarin Cross 75 BR har blivit en framgång.
De båtar som verkligen hittar många köpare är dock oftast mindre. Det kanske bästa exemplet är Buster XL, som har 25 år på nacken i sin grundversion och fortfarande är en av marknadens favoriter. På knappt 6 m totallängd är detta en av Busters populäraste modeller.
Efter den senaste uppdateringen har XL blivit allt mer lik en Magnum. Vi tycker att utrymmena är bättre disponerade när sittplatserna har gjorts om. Måtten för ”nya” Buster XL, som är godkänd för sex personer, är desamma som tidigare. Aluminiumskrovet väger bara lite över 600 kg, så det är lätt att hantera båten på en trailer eller vid bryggan.
Det både syns och känns direkt när man stiger ombord att nya XL är en modernare båt. Räcken och beslag runt om är i rostfritt, vilket är stabilt och känns rätt som kontrast till aluminium och plast. Båten har stadiga offshoresäten av samma modell som i den större Buster XXL för föraren och främre passageraren. Vindskyddet är bra med en stor vindruta som effektivt stoppar vinden. Vindrutan är avdelad med en stabil dörr, som gör passagen till fördäck enkel.
Båtens tyngdpunkt har flyttats en del för att förbättra prestanda. Aktersoffan har flyttats akteröver och även pulpeten har ändrats. Detta har gett bättre sjöegenskaper och ökade innerutrymmen. Det är gott om plats i båten samtidigt som det finns ordentliga förvaringsutrymmen i pulpeterna och under akterbänken. Ankare och tampar kan förvaras i låsbara förvaringsfack på badplattformen.
Motorstyrkan har uppgraderats från 115 hk till max 130 hk. Det är en betydande uppgradering från ursprungliga XL som hade en maximal effekt på 90 hk.
Minsta rekommenderade motorstyrka 80 hk kanske räcker för den som kör mest ensam eller med väldigt låg belastning, men oftast är det en fördel att välja ett större motoralternativ. Man kan köra på lägre varvtal och motorn håller längre.
Vi körde Buster XL med en 130 hk Yamaha, som gav en toppfart på nästan 40 knop vid 6 100 rpm. På detta varvtal bullrar motorn en hel del, men om man slår av till 30–32 knop och drygt 5 000 rpm blir det behagligare. Samma sak om man trimmar upp motorn för mycket, då har den en tendens att kavitera och släppa greppet i vattnet.
Buster XL är trygg och lugn att köra. Det är en bra transport- och sportbåt för skärgården. Den är stabil och tar sig snabbt upp i planing utan behov av trimplan, som dock är bra att ha vid kraftig sidvind eller snedbelastning. Skrovet uppför sig utan några överraskningar, det är mest bara att anpassa gasen efter sjön och belastningen.
Det är gott om plats och lätt att hitta en korrekt körställning. Man sitter närmare vattnet än i en stor båt, men tack vare de högt uppdragna sidorna känns det inte som att man sitter i vattnet.
Hanteringen underlättas av Buster Q, Busters eget navigationsinstrument som är standard på den här modellen. Instrumentet är intuitivt och är det enda som behövs. Smartskärmen på 10 tum innehåller elektroniska sjökort, motorinstrument, bruksanvisningar och guidevideor samt internetuppkoppling med dataanslutning för två år.
Helhetsintrycket är att nya Buster XL är en ”Buster Magnum Junior”, vilket är ett gott betyg. Satsa helst på 130 hk motor om du har möjlighet.
Tekniska fakta Buster XL
Längd: 5,94 m
Bredd: 2,17 m
Vikt: 625 kg
Bränsletank: 100 liter
Personer: 6
Skrovmaterial: Aluminium
Motor: 80–130 hk
Info: www.busterboats.fi
Bildtexter:
Huvudbild: Buster XL har uppdaterats med större motorstyrka och mer plats i båten. Rostfria räcken gör att den känns moderna än tidigare modell. Med fast akterbänk och offshoresäten för passagerare och förare är inredningen väl anpassad.
Båten är godkänd för 80–130 hk. Med största motorvalet är toppfarten nästan 40 knop.
Busters egen lösning för smarta skärmar – Buster Q – är det enda instrumentet i båten.