I den 35:e upplagan av America’s Cup har tekniken tagit stora steg framåt. Placeringen av en kontrollknapp betyda skillnaden mellan vinst och förlust.
Alla som följt upptrappningen inför America’s Cup de senaste månaderna har sett att de nya flygande katamaranerna i tävlingen är oerhört tekniskt avancerade och svåra att segla. Men frågan är om man verkligen förstår hur komplexa de är om man inte stått vid rodret själv, och det är något som Artemis Racings skeppare Nathan Outteridge tränat på länge. Utöver att styra kontrollerar han också de system som justerar foils och roder.
– Från mitt perspektiv är flygkontrollerna ett gäng knappar som skickar order till båtens daggerboards, säger han.
Flera kontrollknappar sitter på ratten och där kan rorsmannen justera lutningen på läsidans foil, men också rodren eller båda delarna samtidigt.
– Det är ett väldigt komplext system och jag har sammanlagt omkring 20 knappar på olika platser på ratten, säger den Australiensiska skepparen och tillägger att han lagt mycket tid med lagets ingenjörer och båtbyggare för att hitta den perfekta upplägget och den mest effektiva placeringen av kontrollerna.
– Om jag säger att jag vill flytta en knapp fem centimeter himlar de med ögonen och undrar hur fem centimeter kan spela någon roll. Men när man seglar i 35 knop, och ska göra en flygande gipp och göra den perfekt – då kommer det inte att funka om man måste flytta handen från en knapp till en annan.
Fet finns också kontroller under ratten som sköts med fötterna och som sköter lyft och nedsläpp av daggerboards. Dessutom ska rorsmannen också hålla koll på konkurrenter och var layline ligger så det är inte konstigt att Nathan Outteridge beskriver det som ett heltidsjobb.
– Det är därför träningen är så viktig för det är en väldigt komplex båt att segla och vi blir bättre och bättre hela tiden.