De senaste månaderna har det pratats mycket om design och prestanda för tävlingsbåtarna ACC. Men för att nå framgång i America’s Cup måste ett lag också kunna mästra det tuffa taktiska spelet i matchracing.
Med fem veckor kvar till starten av utmanarserien spekuleras det friskt om hur tävlingen på Bermuda kommer att se ut. Louis Vuitton America’s Cup World Series avgjordes i fleetracing, där alla lagen mötte varandra samtidigt på banan, men nu handlar förberedelserna till 100 procent om matchracing.
– För många kanske inte det betyder så mycket men det är faktiskt ett helt nytt spel, säger Artemis Racings skeppare Nathan Outteridge. Du kan inte längre segla konservativt och hoppas på att vinna en tävling genom att plocka andra- och tredjeplatser – nu är det antingen vinna eller förlora som gäller.
Nathan Outteridge förklarar att starterna är viktiga delar i matchracing och han beskriver pre-starten, spelet innan startsignalen, som en tuppfäktning där lagen försöker skaffa bäst position och sätta varandra i svåra lägen.
– Vi har jobbat hårt med det och starterna är det område där det är viktigast att vi blir bättre. Så fort vi kommer runt första märket känner vi oss ganska säkra.
Artemis Racing tog sig obesegrade genom den senaste träningsveckan mot konkurrenterna. Men motståndarna fortsätter utvecklas och när den 35:e upplagan av America’s Cup väl drar igång tror Nathan Outteridge att karaktären på seglingen kommer bli ännu mer spännande.
– Vi kommer att se mer risktagande för när man ligger efter måste man plocka fram svårare manövrar för att ta sig tillbaks i ett race. Det blir en väldigt annorlunda typ av segling men vi ser fram emot det och det känns som att vi tagit stora steg framåt.
Race Week nummer tre inleddes igår måndag och slutar på fredag 28 april.