Medan förberedelserna pågår för fullt inför Volvo Ocean Race, som startar i höst, har Volvo presenterat en ny designer för kommande race. Det är Frankrikes Guillaume Verdier som ska leda ett nytt designprojekt för 14:e upplagan. Persico Marine i Italien ska bygga båtarna.
Klart är att Volvo Ocean Race 2017–18 blir den sista seglingen med nuvarande båttyp. I kommande race blir det den design som fransmannen Guillaume Verdier tar fram som kommer att gälla.
Verdier har redan anslutit sig till Volvo Ocean Race Design Team och arbetar för närvarande med frågan om den nya båten kommer att vara enskrovs- eller flerskrovsbåt. Det slutliga beslutet ska tillkännages 18 maj vid ett evenemang i Göteborg.
Verdier är inte så välkänd för den breda massan. Han har dock varit inblandad i flera stora seglingsprojekt, från gigantiska flerskrovsbåtar som Gitanas Maxi Edmond de Rothschild, som kommer att lanseras i juli, och Team New Zealands America’s Cup-båt, maxi enskrovsbåtar som Comanche, Vendée Globe IMOCA 60 foilingprojekt samt Hugo Boss och Banque Populaire VIII. Kort sagt, de mest intressanta havskappseglingsbåtarna de senaste åren.
Ledningen för Volvo Ocean Race beskriver de väntande förändringarna som de mest radikala sedan 1973, då tävlingens första omgång avgjordes under namnet Whitbread Round the World Race.
– Vår tanke från 2011 var att den nuvarande flottan av båtar skulle hålla för två race, säger Mark Turner, vd för Volvo Ocean Race.
– Nu måste vi satsa på framtidens båtar. Förutom samarbetet med Guillaume Verdier ska vi samarbeta med en större grupp av professionella seglare och industripartners.
Volvo Ocean Race 2017–18 startar 22 oktober 2017 från Alicante i Spanien. Tävlingen seglas med samma Volvo Ocean 65 båtar som i förra racet. Båtarna har dock renoverats och anpassats för en miljon Euro per båt vid ett varv i Lissabon.
Flottan av sju befintliga båtar från 2014–15 kompletteras med en helt ny Volvo Ocean 65, som seglas av AkzoNobel.