Engelska Spirit Yachts har fått en order på en 34 m superyacht. Den nya och mycket eleganta yachten har tagits fram i samarbete med Rhoades Young och blir en av de största enmastade träsegelbåtarna som har byggts i Storbritannien.
Spirit Yachts beskriver sig själva som varvet som bygger ”British modern classic yachts”. Det mesta talar för att den nya, 34 m långa träbåten kommer att fullfölja den här traditionen. Med tanke på att det blir en superyacht är förväntningarna mycket högt ställda på utförande och materialval.
Spirit 111 ska byggas till en ägare som är bosatt utanför Storbritannien. Den slupriggade superyachten blir den största båten hittills från Spirit Yachts.
Yachten är designad av Spirit Yachts vd och chefsdesigner, Sean McMillan, medan Rhoades Young har skapat konceptet för inredningen. Köparen har valt projektledaren för superyachter Jens Cornelsen från Cornelsen & Partner att samarbeta med varvet under bygget.
Sjösättningen är planerad till sommaren 2019, men konstruktionsarbetet för Spirit 111 ska starta redan i april i år vid Spirit Yachts anläggning i Suffolk. Båten kommer att designas för både cruising och racing med kolfiberrigg, hydrauliska vinschar och en omfattande segelgarderob.
Den nya yachten sägs även bli miljövänlig eftersom ägaren vill förbruka minsta möjliga mängd bränsle. Bland systemen ombord märks därför elektriskt framdrivningssystem med litiumjonbatterier som ska klara långa transporter. Under segel ska systemet ladda batterierna och för säkerhets skull finns två stora generatorer ombord.
Tekniska fakta:
Designer: Sean McMillan
Interiör: Rhoades Young
Byggare: Spirit Yachts Ltd, Ipswich, U.K
Konstruktion: Epoxybakad i trä med rostfria spant
Längd: 33,9 m
Bredd: 6,4 m
Djup: 4,05 m
Vikt tom: 58 ton
Vikt full: 65 ton
Segelyta: 450 kvm
Motor: Elektriskt system med fyra enheter med litiumjonbatterier à 30,3 kW och 2×25 kW generatorer
Köl: Stål med blybulb
Roder: kolfiber
Rigg: kolfiber
Info: http://www.spirityachts.com/