15 mars, 2017

Nimbus testar vätgas och bränsleceller

Nimbus Boats och bränslecellsbolaget PowerCell Sweden ska testa vätgas och bränsleceller i en eldriven Nimbus 305 Coupé E-Power.

Arbetet omfattar tre faser: förstudie, byggnation av demobåt och industrialisering för kommersiell försäljning. Företagen ska förse demobåten med två PowerCell MS-20, ett bränslecellssystem som bygger på stacken PowerCell S2, totalt 50 kW vilket motsvarar ca 70 hk, eller en PowerCell S3, 100kW vilket motsvarar 134 hk. En stor fördel med PowerCells bränslecellsstackar är att de är skalbara och modulära, vilket innebär att de kan leverera flera hundra hästkrafter.

Nimbus har tidigare bland annat etablerat koncepten ”E-power” och ”smart speed” samt lanserat 305 Coupé. 2009 visade Göteborgsföretaget Nimbus 27 E-power. Den 27 fot långa båten hade en marschfart på 22 knop, men klarade då mindre än en halvtimmes körning.

– Vi ser mycket positivt på ett samarbete med PowerCell för att kunna ta nästa steg i att erbjuda våra kunder en tyst lösning, utökad frihetskänsla och samtidigt avsevärt minska CO2 påverkan. PowerCells bränslecellsstackar är kompakta och kraftfulla, och ger spännande utvecklingsmöjligheter för våra produkter, säger Jan-Erik Lindström, vd för Nimbus Boats Sweden AB.

 

Bildtexter:

Huvudbilden: Nimbus_305_Coupé är en 30 fots eldriven båtmodell för konsumentmarknaden. Ambitionen är att utreda möjligheterna att driva demobåten på vätgas.


Bränslecellsstacken PowerCell S2 (25kW) är skalbar och är ett tänkbart alternativ för installation ombord på Nimbus demobåt. Bränsleceller är tysta och vibrationsfria och genererar el utan andra utsläpp än vatten.


PowerCell S3 (100kW) är skalbar och skulle kunna seriekopplas och därmed leverera flera hundra hästkrafter. Bränsleceller är lämpliga för marina applikationer eftersom de inte ger andra utsläpp än vatten.