9 mars, 2017

Nimbus testar vätgas och bränsleceller i båt

Nimbus Boats och bränslecellsbolaget PowerCell Sweden ska testa vätgas med bränsleceller i en båt. Bolagen har skrivit under ett samarbetsavtal för att utrusta en elektrifierad Nimbus 305 Coupé med bränsleceller.

PowerCell och Nimbus ska tillsammans installera PowerCells bränslecellsstackar i Nimbus 305 Coupé, E-Power. Båtmodellen finns redan i en ”elversion” med batteridrift via en Torqeedo elmotor och batteripack.

Intentionen är att ett samarbete mellan PowerCell och Nimbus ska omfatta följande tre faser: förstudie, byggnation om demobåt och industrialisering för kommersiell försäljning. Ambitionen är att förse demofartyget med två stycken PowerCell MS-20, ett bränslecellssystem som bygger på stacken PowerCell S2, totalt 50 kW vilket motsvarar ca 70 hk, eller en PowerCell S3, 100kW vilket motsvarar 134 hk. En stor fördel med PowerCells bränslecellsstackar är att de är skalbara och modulära, vilket innebär att de kan leverera flera hundra hästkrafter.

– Jag älskar havet. Därför känns det väldigt bra att tillsammans med Nimbus undersöka möjligheterna att utveckla fartyg som bevarar en god miljö till havs. PowerCells bränslecellsteknik gör det möjligt att försörja fartyget med helt tyst elkraft, utan några andra utsläpp än vatten. Det är mycket intressant att göra detta tillsammans med Nimbus som värdesätter fossilfri drift av båtar, säger Per Wassén, vd för PowerCell Sweden AB.

Nimbus har agerat innovativt med olika lösningar för klimathållbart båtliv. Företaget har bland annat etablerat koncepten “E-power” och “smart speed” samt lanserat 305 Coupé som är en 30 fots eldriven båtmodell för konsumentmarknaden.

– Vi ser mycket positivt på ett samarbete med PowerCell för att kunna ta nästa steg i att erbjuda våra kunder en tyst lösning, utökad frihetskänsla och samtidigt avsevärt minska CO2 påverkan. PowerCells bränslecellsstackar är kompakta och kraftfulla, och ger spännande utvecklingsmöjligheter för våra produkter, säger Jan-Erik Lindström, vd för Nimbus Boats Sweden AB.

 

Bildtexter:

PowerCell 170309 Nimbus PowerCell LOI.jpg

“Nimbus och PowerCell vill utreda möjligheterna att installera bränsleceller på en elektrifierad Nimbus 305 Coupé. Överenskommelsen presenterades under båtmässan Allt för sjön av Jan-Erik Lindström, vd för Nimbus, och Per Wassén, vd för PowerCell.”

Nimbus 305 Coupe.jpg

“Nimbus_305_Coupé är en 30 fots eldriven båtmodell för konsumentmarknaden. Ambitionen är att utreda möjligheterna att driva demobåten på vätgas.”

PowerCell S2.jpg

“Bränslecellsstacken PowerCell S2 (25kW) är skalbar och är ett tänkbart alternativ för installation ombord på Nimbus demobåt. Bränsleceller är tysta och vibrationsfria och genererar el utan andra utsläpp än vatten.”

PowerCell S3.png

“PowerCell S3 (100kW) är skalbar och skulle kunna seriekopplas och därmed leverera flera hundra hästkrafter. Bränsleceller är lämpliga för marina applikationer eftersom de inte ger andra utsläpp än vatten.”