Sjösättningen av Artemis Racings America’s Cup-båt markerar milstolpen för en drygt tre år lång design-, utveckling- och byggfas som tog sin början nästan direkt efter den förra Cupen, 2013 i San Francisco.
Den nya America’s Cup klassen (ACC) är 15 m lång (49,2 fot). Den är en utveckling från de spektakulära AC72:or som tävlade i San Francisco, fortsatt med vingsegel och bärplan. De nya båtarna kommer även de vara farkoster som flyger över ytan men i ännu mer imponerande hastigheter.
Klassregeln dikterar designen för stora delar av plattformen och vingen. Innovationen och skillnaderna mellan teamen kommer att ligga i hur de har valt att designa bärplan, kontrollsystem samt aerodynamiska komponenter.
En stor utmaning är att båten endast får kontrolleras av mänsklig kraft. För att till fullo ta vara på denna har Artemis Racing i tätt samarbete med en rad tekniska partners, däribland Altair och Tactair utforskat gränslandet mellan traditionell båtdesign och flygplansteknologi.
Båtarna flyger och manövrerar bättre än någonsin tidigare tack vare den intensiva utvecklingen under de senaste åren. Bermuda som kappseglingsarena erbjuder dessutom nya utmaningar med de varierande väderförhållanden och de skiftande vindarna man väntar sig i maj och juni. Sommarens tävlingar förväntas därmed bli de jämnaste och mest spektakulära i modern America’s Cup-historia.
Artemis Racings ACC-båt började byggas i januari 2016 på Sune Carlssons Båtvarv, inte långt från teamets hemmaklubb, KSSS i Saltsjöbaden. Skroven flögs sedan till USA för konstruktion och installation av däck, cockpit, pod och balkar på teamets varv i Alameda utanför San Francisco.
Kappseglingsbåten skeppades slutligen till Bermuda där man installerade bärplan, hydraulik och elektronik.
Mark Allanson, Build Manager, kommenterade:
– Med över 80 000 mantimmar i design och byggnation är det fantastiskt att se hur vår båt slutligen kommer i vattnet. Många av delarna i båtarna har redan transporterats långa sträckor för att slutligen landa i vår bas i Alameda, Kalifornien för vidare färd till Bermuda.
Närvarande vid dopet var vd Torbjörn Törnqvist, teamet med familjer, sponsorer samt nationella digniteter däribland Bermudas Premiärminister Michael Dunkley.
Torbjörn Törnqvist, Team Principal, kommenterade:
– Det är givetvis en stor dag. Det är väldigt spännande att se resultatet efter flera års hårt arbete med design och konstruktion. Det känns bra och båten ser fantastisk ut.
Även om teamet har stor anledning att vara stolta den här dagen är fokus redan satt på att utveckla, ändra och optimera båten hela vägen till den sista seglingen.