Volvo Penta har presenterat två riktigt intressanta V8-motorer på Miami International Boat Show. De är på 380 respektive 430 hk och baseras på motorblock i aluminium.
V8:orna visar att det fortfarande finns en stor marknad för dessa stora maskiner, som hämtar grundtekniken med motorblock från bilbranschen. Utvecklingen går annars mot allt fler V6:or som inombordare och utombordsmotorer i alla storlekar, men här är alltså ett undantag.
De nya motorerna, som är på 380 respektive 430 hk, baseras på General Motors Gen-V motorblock i aluminium. De kombinerar, enligt Volvo Penta, en rad tekniska finesser som inte matchas av någon annan marinmotor i motsvarande effektområde.
Bland finesserna märks:
- Helaluminium block för bästa vikt-effekt-förhållande
- Bränsleinsprutning för bättre vridmoment och bränsleekonomi
- Standard färskvattenkylning utan interna delar som kan exponeras för saltvatten
- Syresensorer för att optimera motorn för varierande bränslekvalitet och reducera utsläppen av kolmonoxid med 95 %
- Variabla ventiltider för att optimera vridmomentet under hela accelerationskurvan
De här 6,2-litersmotorerna toppar därmed Volvo Pentas modellfamilj med Gen-V marinmotorer, som även omfattar V8-motorer på 5,3-liter respektive 4,3-liter.
Den nya V8 380 har 24 % bättre acceleration och är 11 % mer effektiv med bränslet än den motor som den ersätter i Volvo Pentas motorfamilj. Nya V8 430 – den mest kraftfulla motorn i Volvo Pentas marinmotorserie – ger 14 % snabbare acceleration och 10 % bättre bränsleekonomi än sin föregångare.