Holländska Vripack har fått en av sina bästa order någonsin. Det gäller en designstudie av en 47 m globe trotter yacht för en kund som verkligen vill kunna koppla av var som helst på världshaven.
Den 47 m långa yachten med namnet Revolution ska byggas av Jongert i samarbete med Vripack studio. För holländarna, som ligger i den absoluta världstoppen vad gäller att bygga stora yachter, är det vanligt att bygga i samarbete med andra varv.
Revolution baseras på ”Flow concept” från Vripack, ett koncept för att snabbare kunna bygga kundanpassade yachter. Trots att detta är en beprövad grund att stå på måste både Jongert och Vripack anstränga sig till det yttersta för att kunna bygga den nya yachten.
Med 47 m totallängd och knappt 500 GT får hon hela sju stora huvudkabiner för ägare och gäster, sex besättningsrum, en 6 m lång swimming pool, en 8 m Limo tender och ett gym på 28 m2.
– Det är bara toppen på isberget, säger Marnix J. Hoekstra, en av chefederna för den kreativa avdelningen hos Vripack.
– Fartygets tekniska utrustning är verkligen ”crème de la crème” och ger henne en fantastisk förmåga i fråga om säkerhet, pålitlighet, komfort och avkoppling. Det finns utrustning som inte ens är uppfunnen än…
De olika boutrymmena är direkt kopplade till varandra, för att besättningen ska kunna ge bästa service utan att störa någon ombord. En centralt placerad trappa är till för både gäster och besättning.
I aktern finns en stor pool med en rejäl jet stream och en separat jacuzzi.
– Ägaren är själv en erfaren kapten som njuter av att segla omkring i sin yacht mer än något annat. Vi la därför hans hytt på bryggan och hans badrum har en fantastisk utsikt över havet, säger Marnix.
Fartyget är modernt på alla sätt och har bland annat diesel-elektrisk drift, något som normalt bara finns i större yachter. Den störta fördelen ombord är att motorrummet är cirka 50 % mindre än med konventionell drift tack vare elmotorerna och elektriskt drivna poddar från företaget Veth.
En annan annorlunda innovation ombord är att fartyget kan lägga till och förtöjas utan tågvirke, ankare eller rep. Hur detta ska gå till framgår dock inte av pressreleasen…
Info: www.vripack.com