Under 2016 omkom 30 personer i fritidsbåtolyckor i Sverige, jämfört med 31 omkomna 2015. Ingen omkom inom svensk yrkessjöfart. Det visar preliminär statistik från Transportstyrelsen.

Säkerheten inom svensk yrkessjöfart ligger på en hög nivå. Sverige är också rankad på första plats i den årliga sammanställningen från Paris MoU, den så kallade vita listan. Sammanställningen visar hur fartyg i internationell trafik uppfyller reglerna för sjösäkerhet.
Preliminärt omkom 30 personer i fritidsbåtolyckor, vilket var i nivå med 2015 då 31 personer omkom.
Målet är att antalet omkomna i olyckor med fritidsbåtar ska sjunka till i ett glidande medelvärde på 25 per år fram till år 2020. Det femåriga medelvärdet låg 2011 på 36,2 och är nu nere i 30,4. För att minska antalet omkomna och nå målet jobbar Transportstyrelsen tillsammans med ett antal andra myndigheter och organisationer för att sprida kunskap om hur var och en kan öka säkerheten.
– Vi ser att genom att använda flytväst, ha mobilen i ett vattentätt mobiltelefonfodral och undvika alkohol på sjön minskar riskerna avsevärt, säger Maria Ågren, generaldirektör på Transportstyrelsen.
Ytterligare preliminär statistik över säkerheten inom svensk sjöfart finns här: http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/om_oss/trafiksakerheten-i-sverige/trafiksakerheten-i-sverige-2016_2017-01-10.pdf
Källa: Transportstyrelsen.
Foto: Dan Boman, Sjöräddningssällskapet.