August Strindberg gillade skärgårdsmålaren Axel Sjöberg. I ett brev till konstnären skrev han: ”Jag är alldeles tagen av Er stora vackra konst! Den mannen jag väntat på, har alltså kommit: Den som kunde se det enda originella i Sveriges eljest småaktiga natur: Östra skärgården!”
Båtlivs Per Göthlin har sett den stora Axel Sjöberg-utställningen på Sven-Harrys Konstmuseum, och är nästan lika entusiastisk som August.
När seglaren, byggmästaren och konstälskaren Sven-Harry Karlsson fyllde 85 år före jul, ville han fira detta med en utställning av Axel Sjöberg i sin ägandes konsthall i Stockholm. Som curator ville han ha Olle Granath, före detta museichef på Moderna Museet och Nationalmuseum. Och en utställning har det blivit — en sjusärdeles sådan.
Konstmuseets båda plan är fyllda med sällan sedda målningar av den ”siste store skärgårdsmålaren” som Antikrundans expert Claes Moser kallar honom.
Undervåningen upptas av stora oljemålningar i mustiga färger. För mig som mest sett Sjöbergs akvareller, blev detta en stjärnsmäll. Den 2,5 meter långa ”Notdragning i Stockholms skärgård” och framför allt ”Radiolyssnarna”, där det gamla skärgårdsparet kurar runt kristallmottagaren, har en episk storslagenhet som jag inte sett hos Sjöberg tidigare. För tankarna till Munch och van Gogh.
På övervåningen dominerar akvarellerna. Många är de, och färgerna är fortfarande friska (de flesta målningarna har legat skyddade för ljus i alla år).
Man slås av hur lättsamma och spontana, nästa skissartade, de är. Som om en lekande sunnanvind blåst sin färg över hans målningar. Man blir upprymd där i vintermörkret!
Men det är inte bara idyll som skildras. I motsats till många andra skärgårdsmålare, ville Axel Sjöberg skildra vardagsslitet ute på öarna. (I hans Jämtlandsmålningar, av vilka ett antal visas på utställningen, var det dock enbart landskapet som gällde).
I min favorit, laveringen ”Jordbruk på Hummelskär, Långviksskär” ser man människan som dragdjur, där familjen i mörka färger drar plogen på den lilla åkern ute vid randen av det öppna havet.
Stämningen och kroppshållningen påminner om Ilja Repins ”Pråmdragarna”. Axel Sjöberg såg Ilja Repins verk på Stockholms-utställningen 1897 och blev helt såld (precis som jag blev när jag såg Repins målningar på Nationalmuseum 2012).
Har man inte möjlighet att se utställningen, som pågår till 12 februari, kan man beställa boken ”Bland kobbar och skär” hos Sven-Harrys. Där finns de flesta utställda målningarna och intressanta texter om Axel Sjöberg, signerade Olle Granath.
Text: Per Göthlin
Bildtexter.
Hästtransport i eka.
1920-tal, akvarell ur skissbok. Axel Sjöberg skildrade livet på skärgårdsöarna runt Långviksskär i Stockholms yttersta skärgård.
Notdragning i Stockholms skärgård, 1915, olja på duk, 250×246 cm. Foto: Anna Danielsson/Nationalmuseum
Radiolyssnarna, 1935, olja på duk, Sveriges Radios konstsamling.