Swecat Racing har de senaste sex månaderna tillsammans med den svenska designstudion Mannerfelt Design Team utvecklat en ny Hypercat. Med den främsta expertisen och flera världsmästare – Mikael Bengtsson och Erik Stark – som piloter i nära samarbete med Ocke och Ted Mannerfelt som designer, har detta resulterat i andra generationens båtar av denna typ, alltså katamaraner för XCAT och liknande reglementen, där den första generationen är den so, Swect Racing kör med nu och som Mannerfelt ritade 2007
Den nya båten är en 9,5 x 3 meter katamaran, utformad för att dra full nytta av den nya kraftfulla kompressormatade fyrtakts Mercury Racing Verado 400 ROS motorer som används uteslutande i XCAT World Series. Den nya båten kommer att byggas i Sverige, helt i kolfiber, med den senaste tekniken inom vakuuminjicering.
Båten har utformats för att uppfylla de flesta tillgängliga offshore katamaran racing klasser över hela världen, inklusive Super Stock, och UIM riktlinjer, som för närvarande styr XCAT World Series.
Förutom en skrovkonstruktion konstruerad för att utnyttja den enorma kraften i Mercury Racing 400 ROS motorerna, har båten optimerats för att minimera friktion, med hjälp av vindtunnelprogram.
– Genom att använda den senaste tekniken inom datorstödd simuleringsprogramvara, CFD (Computer Fluid Dynamic), har vi optimerat nya Hypercats aerodynamiska egenskaper till den punkt där den nu har samma luftmotståndskoefficient som den gamla generationen, smalare båtar, trots att den är betydligt bredare med mer lyft, säger Ocke Mannerfelt.
Kolfiberkonstruktion är båten extremt lätt och välbalanserad, vilket gör att förare och team helt kan anpassa båten till olika tävlingsförhållanden och förarens krav på hantering egenskaper.
– Varje mätning och vinkel av skrovet design har intensivt granskas, utnyttja den enorma mängd erfarenhet samlat i detta projekt. Den nya Hypercat kommer båda vara otroligt snabb i en rak linje, och samtidigt förutsägbara på kanten, inspirerande föraren förtroende, säger Ted Mannerfelt.
Förarens säkerhet och komfort har också varit en prioritet i utvecklingen av Hypercat. Sittbrunnen är helt omgjord för att uppfylla de senaste säkerhetsanvisningarna från UIM, som träder i kraft år 2017.
Dessutom är cockpiten konstruerad kring en ny skräddarsydd uppsättning fjädrande säten, vilket ger förare med en helt ny upplevelse under grov vatten offshore racing.
– Vi ser verkligen fram emot den nya båten och vi är övertygade om att det kommer att förbättra våra möjligheter att vinna tävlingar nästa säsong”, säger Swecat Racings throttleman Mikael Bengtsson.