Den här motorn visades för den internationella båtbranschen på branschmässan METS (Marine Exhibition Trade Show) i Amsterdam i november.
Frågan är om detta är en prototyp eller vad det är? Yamahas tekniker var noga med att betona att denna induktionsmotor var i ett förstadium och att inga planer finns för serieproduktion. Men det är så industrin brukar testa sina idéer, via prototyper.
Att använda induktion är inget nytt i sig. Men den här motorn – med arbetsnamnet Harmo – är i ett betydligt mindre format än de alternativ som vi har sett. Hölje och det mesta man kan ”ta i” är i plast och vikten är låg.
Harmo är en induktionsmotor med speciella egenskaper. Den visades i två varianter med diameter på 35 respektive 50 cm.
– Effekten är 3,7 respektive 7,5 kW. Men det här är ingen färdig motor och vi vet inte hur slutresultatet blir, säger Hideyuki Kawase från Yamaha i Japan.
Enligt honom förändras effekten beroende på motordelens diameter. Ju större diameter, desto högre effekt.
Det fina med motorenheten är att den drivs av induktion via magneter. Det som först ser ut som en vanlig propeller är en propeller utan centrumaxel. Bladen roterar i ytterringen och skapar därmed drivkraft.
Yamaha Harmo är så ny att den anlände till Amsterdam bara några timmar innan METS öppnade. Den visades dock i verkligheten på en instruktionsfilm, där Yamaha provkör motorn i en långsam motorbåt.
Enheten kan vridas i 90 grader runt sin egen axel och verkar vara helt ljudlös. Den finns som enkel- och dubbelinstallation. Den enhet som syns på bilden har samma kraft som motsvarande 10 hk bensinmotor.
Inga uppgifter om pris, vikt med mera finns tillgängliga.