Volvo Penta utökar sin serie med interceptorer för motorbåtar, både vad gäller själva bladen och systemets mjukvara. Den uppdaterade varianten heter Interceptor System 300-1050 och innebär att systemet nu får större funktionalitet och finns tillgängligt för ännu flera båtar.
Nyheten är att Volvo Penta har lagt till mindre interceptorblad på 300 mm respektive 450 mm, vilket innebär att företagets Interceptor System nu finns i sex storlekar upp till 1 050 mm. Utökningen gör att även mindre båtar med allt från två fyraliters motorer upp till betydligt större båtar nu kan använda sig av Volvos system. De nya, mindre bladen kan även monteras bredvid större – till exempel 450 mm och 1 050 ger totalt 1 500 mm för att skapa ännu fler möjligheter.
– De nya bladstorlekarna ökar verkligen utbudet av båtar som kan använda vårt Interceptor System. Upp till fyra blad kan användas i en installation. Varje sida av båten hanteras som en enhet, säger Marcus Pettersson, produktutvecklingsspecialist för elektronik hos Volvo Penta.
När interceptorsystemet är i funktion bladen skivorna vertikalt i vattnet och skapar därmed ett hydrodynamiskt tryck som ger fören ökat lyft och båten kan då accelerera snabbare och mjukare för att sedan gå bättre i sjön. Detta resulterar i lägre friktion mot vattnet och därmed lägre bränsleförbrukning för at hålla båten i fart.
Den nya mjukvaran innebär att Volvo Penta Interceptor System 300-1050 finns i tre versioner:
- Manuell (standard).
- Auto trim och list (tillval) – kompenserar kontinuerligt för vind och belastning och korrigerar båtens gångläge automatiskt.
- Auto, trim, list and coordinated turn (tillval) – justerar automatiskt lutningsvinkeln vid girar och optimerar båtens trim.
Volvo Penta Interceptor System är integrerat i Electronic Vessel Control (EVC). Automatiken använder GPS, rodervinkel, motordata, gyrosensor och en accelerometer som mäter både acceleration och rörelse.
Bladen är tillverkade i komposit som gör att de inte korroderar. Systemet är självrengörande.