Inför sommarens stora 80-årsjubileum med kappsegling runt Gotland i ÅF Offshore Race kommer arrangören Kungliga Svenska Segelsällskapet (KSSS) att förenkla för deltagarna genom att ta bort kravet på livflotte och ändra reglerna för hur man måste kunna reva storseglet. Några andra mindre regler kommer också att ändras.
ÅF Offshore Race 2015, Stockholm, Sweden.
Photo: ©Oskar Kihlborg/ KSSS
– Vi vill helt enkelt göra det enklare och billigare att vara med, utan att göra det mer osäkert. Vi tror och hoppas att det här framför allt ska locka fler seglare med lite mindre båtar, dvs vanliga familjeseglare, säger tävlingsledaren Magnus Woxén och fortsätter:
– Det är stor skillnad på att investera i en livflotte för minst 10 000 kr än om det kostar kanske 2 000 – 3 000 kr i investeringar och förberedelser. Och regeln att man måste ha storseglet revbart med minst 40 procent är också lite överdrivet, med tanke på de vädersystem som normalt råder runt Gotland.
Finns det då ingen säkerhetsrisk med att ta bort livflottekravet?
– Vi rekommenderar fortfarande livflotte men har tagit bort kravet. Säkerheten är en prioritet för KSSS. Men med tanke på att båtarna har transpondrar och den relativa närheten till andra båtar, och land, så har vi tagit bort kravet.
– Vi tycker inte heller att de som funderar på att segla ÅF Offshore Race ska behöva köpa ett nytt storsegel, bara för att de har ett som inte har ”rätt” rev, säger, Woxén.
I sommar är det 80-årsjubileum för KSSS klassiska kappsegling runt Gotland. Numera heter tävlingen ÅF Offshore Race och är en av norra Europas största, äldsta och mest klassiska havskappseglingar. Det är dock inte 80:e gången regattan avgörs eftersom tävlingen gjorde några års uppehåll under andra världskriget.
Sommaren 1937 arrangerade KSSS den allra första Gotland Runt-seglingen med 42 deltagande yachter från Sverige, Tyskland, Polen, Finland, Litauen, England och USA. Starten gick från Visby ner till Ölands norra grund, österut runt Hoburgen motsols runt Gotland och Gotska Sandön med målgång utanför Visby. Eskaderns minsta yacht, den gotländska Mosca blev, trots att hon kom sist i mål, vinnare enligt KR-regeln. Vinnare enligt Bermudaregeln var Sven Salén med havskryssaren Havsörnen.
Foto: Oskar Kihlborg.