2 november, 2016

Starkast i världen med diesel

Engelska COX Powertrain kommer allt närmare produktionsstart av sina 300 hk dieselutombordare. Det blir världens starkaste motor i sin klass.

På den stora branschmässan METS (Marine Exhibition Trade Show) i mitten av november visas motorn upp i en version som blir allt mer lik produktionsmotorn. På båtmässan i Cannes visades en verklighetstrogen mockup, men då var motorns powerhead för långt.

– Vår motor är designad från grunden som en marinmotor. Vi har använt Cosworths teknik för att designa en bra motor, säger Reena Bayley, marknadschef på COX Powertrain.

Den nya motorn – CXO300 – är specialbyggd för marint bruk. Det engelska företaget har samlat kompetensen från Formel 1-ingenjörer och premiumbilar för att presentera denna motorkonstruktion med ett, enligt företaget, helt nytt koncept. Motorn sägs ge bensinutombordarens prestanda i kombination med dieselns ekonomi och tillförlitlighet.

Den motor som visades på mässan i Cannes var imponerande stor med en lång motorkåpa. Den motor som ska serieproduceras och börja säljas 2018 blir cirka 10 cm kortare.

Både svenska OXE Diesel (Cimco Marine AB) och amerikanska Mercury har visat upp ett par riktiga arbetshästar för den som vill ha diesel utombordare. Men CXO300 tar priset med hela 300 hk.

COX motor sägs vara kompatibel med alla nuvarande emissionskrav. Den levererar 300 hk och väger endast 300 kg. Den är utvecklad för lyxyachtsmarknaden och eliminerar behovet av att ha mer än ett bränsle ombord, vilket har börjat bli ett krav ombord på allt fler båtar. Den har även betydligt lägre driftskostnader än motsvarande bensinmotor, längre serviceintervaller och längre räckvidd.

www.coxmarine.com