Tyska Hanse Yachts har kommit på något riktigt smart när de har placerat en elmotor direkt på en segelbåts roder. Både riktningsverkan och effekt blir bättre med den här monteringen.
Systemet kallas Hanse 315 e-motion roderenhet. I praktiken är det en segelbåt som kompletterats med en motorenhet från Torqeedo, en stor tysk tillverkare av elutombordare. Roderenheten har utvecklats i samarbete med det tyska varvets partners Jefa och Torqeedo.
Grunden är en elmotor, som inte bara ersätter dieselmotorn och dess komponenter utan också hela S-drevet. En 4 kW elmotor och en hopfällbar propeller har integrerats i roderaxeln. Fördelen med detta system är väsentligt förbättrad manövrerbarhet samt att båten blir utsläppsfri och nästan helt tyst framdrift.
Den integrerade motorn i rodret styr kraften i respektive riktning av rodret, vilket bör vara en mycket effektiv lösning. Den utökade rodervinkeln på 100 grader totalt gör det möjligt för Hanse 315 med e-motion roderenheten att hanteras på ett effektivare sätt. Det går till exempel att gå snabbare från stillastående till framåt- och bakåtdrift. Inte minst vid tilläggning blir detta en klar fördel.
Fördelar med den nya Hanse 315 e-motion roderenhet:
– 100 kg lägre vikt än en dieselmotor
– Ingen öppning i skrovet för segelbåtsdrev, mindre motstånd vid segling
– Inget oljud eller vibrationer
– Ingen diesellukt
– Låga underhållskostnader (enkelt system, färre rörliga delar)
– Batterierna kan laddas vid kaj