21 oktober, 2016

Bilder och film – Här är den svenska eldrivna kolfiberbåten

Här är de första bilderna på den nya svenska elbåten med bärplan. Candela Speed Boats kolfiberbåt har en konstruktion i kolfiber som håller vikten nere, varför energibehovet är reducerat med mer än 50 % jämfört med en traditionellt byggd båt.

 

De första bilderna vid en provkörning utanför Lidingö i Stockholm togs av Båtlivs medarbetare Lars H. Lindén. Candela Speed Boat säger att det ska bli möjligt att köra med elbåten Stockholm – Möja tur och retur eller Marstrand–Smögen tur och retur i 25 knop på el med deras konstruktion.

Detta i en båt som är helt tyst och som med hjälp av bärplan inte slår i vågorna. Till en kostnad som är lägre än priset för dagens lunch.

lasse-linden-candela-elbat-korbild-2_redigerad

Genom en konstruktion i kolfiber, med bärplan och de mest energitäta batterierna utvecklar bolaget en helt eldriven båt med en räckvidd som är fem gånger längre än dagens elbåtar. Det innebär att Candela får en hastighet och räckvidd i nivå med bensin och dieseldrivna båtar. Förutom en bra räckvidd fås en båt som är nästan helt tyst och som går utan stamp i upp till 1 m vågor.

candela-c50

 

Ritad av Bo Zolland

Båten heter Candela och är ritad av Bo Zolland som tagit fram ett skrov och däck med klassiska linjer, inte långt från 60-talets amerikanska sportbåtar. Projektet startade 2014 och någon gång under 2018 räknar man med att leverera den första serietillverkade båten till kund.

Den första prototypen är tillverkad i Tyskland och Turkiet, och sammansatt i Sverige. Testbåten är helt byggd i kolfiber och i detta starka och lätta material kommer även seriebåtarna att ha. Vikten för skrov och däck är låga 245 kg för en båt som har måtten 7,50 x 2,54 cm.

lasse-linden-candela-elbat-korbild-1_korbild

Med elmotor och batterier strävar man efter att få en totalvikt som är högst hälften så tung som en motsvarande glasfiberbåt. Olivier Philippot, är ansvarig för kolfiberkonstruktionen och han har tidigare jobbat med både Airbus och Eurocopter.

 

Elmotor på 42 kW

Elmotorn har man hittat i Slovenien där den främst använda till segelflygplan. Motorenheten väger endast 12 kg och den har en effekt på 42 kW, vilket motsvarar cirka 60 hk. Motorn är vattenkyld och under cirka 1 minut kan man öka effekten med ca 100% för att komma upp i planingsfart.

Vattenkylningen är extra viktig på en elmotor som ger högsta effekt redan vid ett litet gaspådrag. Sjövatten som kylning är lite komplicerat på en båt som ligger högt ovan vattenytan, så därför har man monterat in en färskvattentank under durken.

Under vattenytan sitter två bärplan, ett i höjd med förarplatsen och det andra i aktern – under elmotorn. Bärplan – eller vingar under vattnet – är en gammal teknik som gör att hela skrovet är i luften i planingsfart. Teknologin har återigen börjat användas mycket tack vare möjligheterna som kolfiber innebär.

 

50% lägre energibehov

Genom att gå över till bärplan reduceras energibehovet med mer än 50 %. Om man dessutom halverar skrovvikten får man en energireduktion på ca 80% enligt Hugues de Turckheim, som är ansvarig för Candelas bärplan och som bland annat har en av världens snabbaste segelbåtar på sin meritlista.

– En vanlig 7–8 meters motorbåt drar ungefär 15 gånger mer bränsle per kilometer än en familjebil. Det är dåligt för miljön och det svider i plånboken, säger Gustav Hasselskog, entreprenören bakom Candela. Det har gjort att alla tidigare försök att bygga en elbåtar har landat i en långsam båt eller en båt med alltför kort räckvidd för att vara intressant på marknaden.

Bärplan – eller vingar under vattnet – är en gammal teknik som gör att hela skrovet är i luften. Teknologin har återigen börjat användas mycket tack vare möjligheterna som kolfiber innebär. Till exempel har man inom America’s Cup, världens största seglingscirkus sedan några år helt gått över till bärplan.

– Genom att gå över till bärplan reduceras energibehovet med mer än 50 %. Om man dessutom, som i Candela, halverar skrovvikten fås en energireduktion på cirka 80 %.

Foto: Lars H. Lindén

 

Tekniska fakta

Längd:         7,50 m

Bredd:         2,50 m

Räckvidd:    60 Nm

Motor:         42 kW eldrift

Batteri:        40 kWh Lithiumjon NMC

Främre foil: Automatiskt infällbar dubbelvinge

Aktre foil:     Automatiskt infällbar stabiliseringsvinge

Info: www.candelaspeedboat.com