Tyska Hanse Yachts kan vara på väg att revolutionera elmotordriften för segelbåtar. Med nya ”315 e-motion roderenhet” tar de ett nytt och effektivt grepp på eldrift.
Hanse 315 e-motion roder enhet har utvecklats i samarbete med det tyska varvets partners Jefa och Torqeedo. Grunden är en elmotor, som inte bara ersätter dieselmotorn och dess komponenter utan också hela S-drevet.
En 4 kW elmotor och en hopfällbar propeller har integrerats i roderaxeln. Fördelen med detta system är väsentligt förbättrad manövrerbarhet samt att båten blir utsläppsfri och nästan helt tyst framdrift.
Den integrerade motorn i rodret styr kraften i respektive riktning av rodret, vilket bör vara en mycket effektiv lösning. Den utökade rodervinkeln på 100 grader totalt gör det möjligt för Hanse 315 med e-motion roderenheten att hanteras på ett effektivare sätt. Det går till exempel att gå snabbare från stillastående till framåt- och bakåtdrift. Inte minst vid tilläggning blir detta en klar fördel.
Fördelar med den nya Hanse 315 e-motion roderenhet:
– 100 kg lägre vikt än en dieselmotor
– Ingen öppning i skrovet för segelbåtsdrev, mindre motstånd vid segling
– Inget oljud eller vibrationer
– Ingen diesellukt
– Låga underhållskostnader (enkelt system, färre rörliga delar)
– Batterierna kan laddas vid kaj