Svenska Båtunionen (SBU) har en lång tradition i allmännyttig verksamhet. Medlemstidningen Båtliv har högt läsvärde.
Men när tiderna ändras ställer man sig frågan HUR når vi ut med allt vi gör skriver och erbjuder? Hur vet medlemmarna vad som görs och hur de kan vara delaktiga?
SBU arbetar inom en lång rad områden; medlemsnytta, sjösäkerhet, aktiviteter, kurser, nya tidningsutgivningar, båtpolitiska frågor, juridiska frågor och miljöfrågor. Alla dessa frågor som bearbetas över hela landet måste hitta en samlingspunkt där medlemmarna själva kan gå in och tycka till, ta del av och vara en del av all verksamhet. Är det vi gör rätt? Vad kan bli bättre?
– I sociala medier ändras hierarkin. Medlemmarna kan själva göra inlägg och tycka till på samma sätt som avsändaren (SBU), säger Lisa Possne Forsell, kommunikatör på SBU.
På Facebook handlar det mest om att man hjälps åt, tipsar varandra och delar viktig info vidare till kompisar, familj och klubbmedlemmar. Dessutom finns utrymme för skratt, tävlingar och erbjudanden.
På Twitter handlar det om att sprida viktig information till journalister, bransch och politiker eller andra beslutsfattare. Opinionsbildning helt enkelt. SBU arbetar med komplexa frågor och långa processer medan tidningen Båtliv har journalistiskt undersökande artiklar. Sociala medier kompletterar detta med att i en eller ett par meningar förmedla kärnan i det som händer och varför det är viktigt.
– För att så många som möjligt ska kunna ta del i båtlivsfrågor på alla plan föreslår vi att ni går in och följer både Båtliv och Svenska Båtunionen i sociala medier. Tyck till och var en del i diskussionen. Välkomna!, säger Lisa Possne Forsell.
Här finns Svenska Båtunionen och Båtliv i sociala medier:
Facebook:
facebook.com/batunionen
facebook.com/tidningenbatliv
Twitter:
@batunionen
@tidningenbatliv