Volvo Penta tilldelades en mycket prestigefylld internationell utmärkelse under Cannes Båtmässa i början av september. Under World Yachts 2016 Trophy fick Volvo Penta ta emot ”Engine-Propulsion of the Year” för sitt samarbete med Amer Yachts. Motorerna är fyra Volvo Penta IPS1050 och toppfarten 28 knop.
Det är Volvo Pentas IPS-systemet (Inboard Performance System) som än en gång står i fokus. Efter långt mer än 10 000 sålda enheter har allt fler yachtbyggare börjat använda IPS i alla större yachter.
På mässan i Cannes fick Amer Yachts utmärkelsen ”Most Innovative Yacht” för sin helt nya Amer 100. Den 100 fot långa yachten är den största yachten i världen hittills som drivs med IPS. Båten är utrustad med fyra stycken Volvo Penta IPS1050-enheter, vilket ger en topphastighet av minst sagt imponerande 28 knop, förutom att yachten blir mer lätthanterad än med traditionella system och går mer ekonomiskt.
Volvo Penta har varit känt för sin sinnrika Inboard Performance System (IPS) vid berömda World of Yachts fest på lördag, den 10 september i Cannes Yachting Festival i södra Frankrike. Utmärkelserna presenterades framför mer än 500 branschfolk och kunder. Troféerna belöna de ledande innovationerna i lyx båtbranschen under det senaste året.
Amer 100 är en riktigt snygg yacht i högsta internationella klass. Förutom IPS-systemet har hon bland annat durk i återvunnet trä, vilket vi inte har sett i någon annan liknande yacht. Det brukar blänka och glänsa, men i den här yachten får man mer känslan av boutiquehotell eller något liknande.
– Innovation finns i vårt DNA och vi är mycket tacksamma att få detta erkännande av Volvo Penta IPS, säger Johan Wästeräng, Volvo Pentas vice vd för Marin Fritid Product Management.
– utmärkelsen är ett bevis på den forskning och utveckling som fortsätter att göra med IPS. Det känns väldigt roligt att systemet anses vara det perfekta valet av framdrivningssystem för ett ökande antal marina applikationer även i stora yachter.
Volvo Penta IPS var smått revolutionerande när det lanserades 2005, även om liknande men betydligt mindre system hade funnits tidigare. Med sina framåtriktade dubbla motroterande propellrar, som sitter under skrovet och jobbar i ostört vatten, har IPS en rad fördelar inte minst i jämförelse med traditionell axeldrift. Bland annat mycket bättre grepp i vattnet, bättre prestanda och bränsleeffektivitet. Lägre utsläpp och ökad ombord utrymme och komfort finns också i systemet.
Tidigare i år har Volvo Penta utökat modellprogrammet för IPS med sin nya 8-litersmotor, D8-IPS700 och D8-IPS800. Volvo Penta IPS finns i dubbel, trippel eller fyrdubbla installationer.
Tekniska fakta
Längd: 29,60 m
Skrovlängd: 23,96 m
Bredd: 7,00 m
Djup: 2,00 m
Vikt: 85 ton
Material: GRP – glasfiberarmerad plast
Motorer: 4xVolvo Penta IPS1050
Bildtext:
Prisutdelning i Cannes. Johan Wästeräng (tvåa från vänster) med bland andra Barbara Amerio, ägare av Amer Yachts.