Antalet sjöräddningsfall under juni, juli och augusti i år blev 628 stycken. Det är förstås alldeles för många, men inte alarmerande med tanke på att genomsnittet för samma period under de senaste 15 åren är 614 fall.
Men de som samlar och analyserar siffrorna har upptäckt en annan sak, även om de av diplomatiska skäl aldrig kommer att formulera det lika enkelt som i nästa mening:
Fler och fler fritidsskeppare uppför sig som bortskämda barn.
Hurdå?
Jo, de litar blint på att varven verkligen har gjort allt det där som ska göras med båten när den står på land. Eller – om de sköter sin egen båt – så struntar de i viktiga serviceåtgärder.
Räddningstjänstsamordnaren Johan Mårtensson på Sjöfartsverket, som också är frivillig sjöräddare och chef på Sjöräddningssällskapets station i Skillinge, misstänker att båtfolket blivit mer och mer bekvämt.
– Det kan vara lite si och så med det som kallas ”all inclusive” för båtarnas vinterförvaring. Åtminstone har nog leverantören och beställaren lite olika bilder av vad det innebär. Lämnar man in en bil så ingår hela servicen, med varje detalj specificerad. Så är det nog inte riktigt på alla varv, säger Johan.
– Tyvärr har jag aldrig har sett så få flytvästar i så många båtar som sommaren 2016.
Skit i bränsletanken eller igensatta filter är vanliga fel, för att inte tala om soppatorsk. I år tycker sig Johan Mårtensson ha sett att särskilt många segelbåtar fått problem med motorerna.
Men det handlar inte bara om slarv med båtarnas skötsel.
En del seglare och motorbåtsförare tror att de kan göra vad som helst bara för att de har del av Sjöräddningssällskapets medlemsservice eller försäkrat sig på annat sätt.
Förra sommaren ville en seglare ha bogsering. Det hade slutat blåsa när han befann sig 46 sjömil från land och motorn vägrade starta. Att vänta på vind tycktes inte fallit honom in.
En äventyrare som skulle paddla kajak ensam från Skåne till Litauen orkade inte ens halvvägs, utan hamnade på akuten i Ystad, efter en krånglig och tidskrävande räddningsinsats.
En man som skulle på bröllop i Estland i somras tog vattenskotern från Värmdö. Han hade mobilen med sig för navigering, men täckningen försvann. Räddningshelikoptern plockade upp honom utanför Fårö.
En familj som skulle med stor fritidsbåt från Skagen till Marstrand lät en lite pojke köra i förväg med ribben. Fyra helikoptrar, flygplan och flera räddningsbåtar hittade honom senare långt söderut i Danmark.
Visst är det bra att vi som gillar sjöliv kan få hjälp även om det inte uppstått någon nödsituation. Ibland kan ju små, enkla problem faktiskt utvecklas till livsfarliga.
Men att chansa vilt och lita på att någon annan ska ta hand om allting så fort det krånglar lite grann är bara egoistiskt.