Tio procent ökning av antalet fritidsbåtar på Göta kanal och en stark utveckling både på land och vatten, så sammanfattas högsäsongen på Göta kanal. Årets framgång tyder på att det klassiska byggnadsverket lockar allt fler nöjda besökare till regionen och till Sverige.
Besöksmålet Göta kanal har årligen cirka tre miljoner besökare och det har länge varit en positiv utveckling av turister som kommer landvägen. Trenden i båtbranschen däremot har varit nedåtgående i flera år, men börjar plana ut. Redan nu kan AB Göta kanalbolag konstatera att säsongen för fritidsbåtar på Göta kanal är stark. Antalet fritidsbåtar under högsäsong har i år ökat med 10 %. Den kundundersökning som genomförts visar också på att nöjdheten ligger i topp, 4,6 på en femgradig skala.
– Det är oerhört glädjande att antalet fritidsbåtsbesökare på Göta kanal utvecklas positivt. Ett tydligt kvitto på att våra satsningar på en kvalitativ kanalupplevelse uppskattas av allt fler, säger Anders Donlau, VD, AB Göta kanalbolag. Sommarens siffror ger oss ytterligare vind i seglen och bekräftar att vi håller rätt kurs i vår verksamhet.
Företagarna längs med kanalen berättar om en stark sommar och om högsäsongen hörs röster som ”bästa sommaren någonsin” och ”all time high”. Det för året nyöppnade Göta kanal Besökscentrum i Berg, som är första steget i en större satsning, har sen öppningen i maj haft hela 23 000 besökare, vilket är långt över förväntan. De nya och utbyggda ställplatserna längs kanalen har haft en mycket hög beläggningsgrad.
– Den positiva utvecklingen som vi nu ser på alla områden gynnar hela besöksmålet och de ca 100 företag som driver verksamhet längs Göta kanal, säger Anders Donlau. Det bekräftar också att de nya satsningarna och det stora renoveringsprojektet Göta kanal 2.0 som vi dragit igång för att bevara Göta kanal ligger rätt i tiden, avslutar Donlau.
Foto: Göta kanal.