Nu finns det en eldriven version av Skärgårdsströvaren. Det är skärgårdsfotografen Sören Colbing som har byggt sin egen eldrivna variant av en nutida Petterssonbåt.
Den eldrivna Skärgårdsströvaren ”Skargard 20 E” kommer att visas i samband med Bomässan, Hyundai Cup och Skärgårdsmarknaden i Nynäshamn 26–27 augusti.
Sören Colbing är välkänd i Båtsverige för sina vackra skärgårdsbilder. Intresset för att fotografera i skärgården innebär att han också är road av av båtar, gärna med så liten miljöpåverkan som möjligt.
Trots att Sören har haft 33 (!) olika båtar innan han byggde en båt efter eget huvud har han inte känt sig helt nöjd. Men nu verkar han ha hamnat på rätt kurs.
– Jag älskar båtar som har ett fint släpp från vattnet. Den energi som går åt när man kör motorbåt försvinner till stora delar i vågbildning och det ville jag komma bort ifrån. Därför har jag låtit bygga en egen båt, säger Sören Colbing.
– Min idé var att bygga en båt som klarade ungefär nio knop marschfart. Då var en smal och lång vattenlinje förutsättningen. Jag ville ha en båt i aluminium för att den ska tåla att köras i skärgården och kunna dras upp på stränder.
Sören vill ha möjlighet att glida runt mellan stenar och grund utan att båten skadas eller att han riskerar att ta sönder motorn. Därför valde han att montera en utombordsmotor med tilt på den 9 m långa Skärgårdsströvaren. Det ser lite konstigt ut med en 60 hk motor på en så stor båt, men Sören tror att båten egentligen klarar sig med 40 hk eller mindre.
– Strövaren ska även fungera som landstigningsbåt och – inte minst viktigt – den ska orsaka små vågor och gå tyst.
– Jag tycker att resultatet blev riktigt bra. Med Skärgårdsströvaren kan jag glida runt utan att störa naturen, säger Sören.
Copyright: Colbing & Palmgren, 2016.