Den 18-24 juli lägger Kustbevakningen extra fokus på sjösäkerhet genom nykterhets- och fartkontroller över hela landet. Flera stationer längs hela kusten deltar i insatsen.
Foto: Kustbevakningen.
Pressmeddelande:
En av Kustbevakningens många uppgifter är att arbeta för en ökad säkerhet till sjöss. Vår verksamhet ska minska antalet olyckor och skapa en trygg miljö för alla som är till sjöss. Av erfarenhet vet vi att fart- och nykterhetskontroller har en hög förebyggande effekt som i sin tur skapar förutsättningar för just ökad sjösäkerhet.
Under en vecka, 18-24 juli, höjer vi vår närvaro och utför förannonserade kontroller av fart och nykterhet. Ett tiotal fartyg längs med Sveriges kust deltar i satsningen som går under namnet Trygg och säker till sjöss. Naturligtvis kommer fartygen även ha beredskap för oljeutsläpp och för sjöräddning. Syftet med satsningen är att öka kunskapen om och efterlevnaden av de regler som gäller till sjöss. Satsningen innebär även en möjlighet för allmänheten att möta Kustbevakningens medarbetare.
Kuststation | Adress | Datum | Tid |
Ks Strömstad | Canning | 18 juli | 11:00 |
Ks Lysekil | Grötövägen 12 | 22 juli | 17:00 |
Ks Göteborg | Tånguddens hamn | 18 juli | 11:00 |
Ks Höllviken | Falsterbokanalen | 20 juli | 11:00 |
Ks Karlskrona | Östra Hamngatan 2 | 19 juli | 13:00 |
Ks Oskarshamn | Norra Strandgatan 32 | 18 juli | Enl. ök. |
Ks Luleå | Strömörvägen 9 | 22 juli | 15:00 |
Ks Umeå | Hillskär, Holmsund | 22 juli | 10:00 |
Ks Gävle | Fredriksskans | 18 juli | 14:00 |
Ks Vaxholm | Björkstigen 4 | 20 juli | 12:00 |
Stockholm | Luma, Hammarby Sjöstad | 18 juli | 10:00 |
Ks Södertälje | Västra Mälarhamnen 10 | 18 juli | 14:00 |
Ks Oxelösund | Varvsvägen 9 | 19 juli | 13:00 |
Ks Västervik | Färjevägen 10 | 22 juli | 13:00 |
Vi har 55+ områden i Sverige med så hög kriminalitet att inte ens brandkår och ambulans törs åka dit utan eskort av flera poliser. Enligt många har vi totalt förlorat kontrollen. Och sedan ägnas skattepengar åt att jaga närmast harmlösa båtägare. Lägg ned KBV, effektivisera och inlemma i Marinen, Sjöfartsverk etc. Låt sjöpolisen ta hand om sjö och hav och det gör de utan KBV’s helt överdrivna nit. KBV, Sveriges mest avskydda myndighet?
Olof: Hur skulle det bli effektivare att sprida ut det uppdrag KBV gör idag på flera olika aktörer, som då alla separat måste skaffa båtar och manskap för att kunna täcka hela Sveriges kust?