Med hjälp av svenska OXE diesel går bilföretaget Opel till sjöss. Motorn är redan känd som den första 2,0 liters dieselutombordaren i 200 hk-klassen. Den kommer från Cimco Marine AB som utvecklar båtmotor på motorblock från GM (som äger Opel).
Pressmeddelande:
Opels dieselmotor som är anpassad av Cimco Marine AB heter OXE. Utombordsmotorn bygger på en 2,0 liter dieselmotor som tillverkas i Opels anläggning i Kaiserslautern, Tyskland, och som vanligtvis driver bilmodellerna Cascada, Insignia och Zafira.
Den marina versionen av den fyrcylindriga motorn levererar 147 kW/200 hk vid 4100 varv/min och erbjuder maximalt vridmoment på 400 Nm vid 2500 varv per minut.
– Genom samarbeten som de här kan vi ta oss an små men viktiga marknadssegment där våra produkter är mycket populära. OXE Diesel är ett perfekt exempel, säger Alex Thielemans, Manager Components Sales på Opel.
Motorn som utombordaren OXE Diesel använder sig av produceras i Tyskland och är särskilt uthållig och enkel att utföra service på. När den används för marina ändamål behöver motorn bara servas med 200 timmars intervall, med en större översyn efter 2 000 timmar.
Båtmotorer är under en enorm press eftersom de ofta behöver köras med full gas. Den turboladdade dieselmotorn drar 43 liter per timme, vilket är imponerande 42 procent mindre bränsle än en jämförbar modern tvåtaktsutombordare (73 liter). En dieselutombordare ökar avsevärt utbudet av snabba båtar som är konstruerade för djuphavsfiske, räddningsuppdrag eller fiskodling i kustvatten.
En av de första OXE-motorerna som levererades används för närvarande vid en skotsk laxodling. Opel-motorn är dessutom mycket tyst, vilket minskar kringliggande ljud betydligt när den används. En ytterligare fördel med dieselmotorer är att bränslet inte är så lättantändligt. Vissa hamnar förbjuder till och med båtar med bensindrivna utombordsmotorer på grund av den potentiella risken för brand – detta förbud gäller inte OXE.
– Opel-motorn valdes eftersom den är ett tekniskt “mästerverk” och oerhört beprövad, över hundratals miljoner mil. Behovet av att ändra från bensin till diesel var nödvändigt för att minska brandrisken, ge en mer långvarig och tillförlitlig livslängd med längre serviceintervaller för ett tungt kommersiellt användande, en större räckvidd per timme vid full gas och den ökade tillgängligheten på diesel, förklarar Magnus Folin, CEO på Cimco Marine.
Cimco Marine AB testade flera dieselmotorer för personbilar för att hitta en lämplig enhet. Den fyrcylindriga Opelmotorn segrade tack vare dess robusthet. Intensiva tester genomfördes under tre år, fram till slutet av 2015.
– Vi har utvärderat motorn under flera år och den har visat sig vara extremt stark och uthållig, påpekade Christer Flodman, teknisk chef på Cimco. Därför togs beslutet att arbeta vidare med motorn som är tillverkad i Tyskland.
Massimo Giraud, biträdande chefsingenjör på Opels utvecklingscenter för diesel i Turin, förklarar:
– Att anpassa vår motor till en helt ny miljö var en stor utmaning. Vi var tvungna att ändra motorns karaktär och ställa om kalibreringen helt. För den marina applikationen övergav vi det höga vridmomentet vid låga varvtal som motorn är känd för och siktade i stället på en hög uteffekt som är nödvändig vid marschfart.
Cimco anpassade också den fyrcylindriga motorn för att möjliggöra användning i hårda och tuffa sjöförhållanden. Motorn har nu ett torrsumpssystem som kan garantera oljeförsörjning oavsett förutsättningar. Den patenterade bältesdrivna enheten som överför motoreffekten genom drivlinan till propellern klarar turbodieselns höga vridmoment. Den här sofistikerade drivlinan ger föraren kontroll vid låga hastigheter vilket är avgörande vid sök- och räddningsuppdrag, men som för närvarande är okänt bland tvåtaktsutombordare med lågt vridmoment. Sist men inte minst, OXE Diesel har ett slutet kylsystem – en avgörande fördel när det råder tuffa isförhållanden eller om motorn rör sig i vatten med mycket vegetation.
Info: www.oxe-diesel.com