Rivamare är född och därmed har italienska Riva skapat en helt ny ikon inom båtvärlden. Den magnifika nya Riva är en designikon som skriver om regelboken för tidlös elegans design.
– Utseendet, designen och konstruktionen av nya Riva har varit i centrum för oss, säger Alberto Galassi, koncernchef för Ferretti Group som även äger Riva Yachts.
– Den nya båten är ett mästerverk som skapats i vårt magnifika, helrenoverade båtvarv i Sarnico, med en produktionslinje avsedda enbart för den nya modellen. Vi har tagit fram den båt som Carlo Riva alltid drömde om att bygga – den vackraste båten.
Den nya motorbåten är en värdig efterträdare till mästerverk som Aqua Super och dessförinnan Aquarama. Den kombinerar stil och charm av dessa legendariska modeller med banbrytande teknik och är byggd med stor omsorg i varje detalj. Dessutom är nivån för komfort och utrymmen av aldrig tidigare skådad nivå i liknande båtar i den här storleken, enligt Riva.
Rivamare föddes ur samarbetet mellan Officina Italiana Design, företaget som leds av Mauro Micheli och Sergio Beretta, tunga designers över hela Rivas flotta. Båten är 11,88 m (39 fot) lång och 3,5 m bred.
Den har slingrande och slanka linjer, vilket gör den förförisk och sportig. Färgerna är i Ice White (gelcoat), en del av Rivas färgsortiment. Här finns även London Grey, den exklusiva metalliska version som är mycket älskad av Rivaägare.
Båtens profil förstärks av har en distinkt dubbel-krökt laminerad kristall fönster på nivån av kabinen. Den mest iögonfallande funktionen på däcket är vindrutan, som består av 5 dubbla böjda laminerat kristall glaspartier som i en ram av rostfritt stål, försedd med en skena för kapell.
Däckslinjerna förstärks av glansiga lackade mahognypaneler, förstärks av en centralt placerad glasruta i en rostfri stålram. Båten har även ett hölje i förkromad aluminiumlegering som stöd för signalhornet, ännu en stilistisk elementet ärvt från Sarnico varvets tradition.
I aktern finns en lucka med inbyggda mahognysteg. På begäran kan ett fack på styrbordssidan förstoras för att lagra en Seabob.
Förarplatsens design är hämtad från förarhytten på sportbilar: hela kontrollpanelen är i kolfiber med ramen klädd i tyg. Förutom två handtagen i polerat rostfritt stål och mahogny har den flera andra detaljer, inklusive namnet på den modell och serienummer, både i kromat stål. Förutom förar- och passagerarplats finns ett tredje säte på styrbordssidan. Stolarna är skräddarsydda för Rivamare från Officina Italiana Design.
Rivamare är utrustad med två Volvo Penta D6-400 DPH dieselmotorer med integrerad trimkontroll. Marschfarten är 31 knop och maxhastigheten 40 knop.
Info: www.riva-yacht.com