Volvo Penta utökar sin serie med stora dieselmotorer med en bjässe på nästan åtta liter. Motorn finns som inombordare, men kompletterar även Volvo Pentas Inboard Performance System (IPS), då med beteckningarna D8-IPS700 respektive D8-IPS800.
Den nya motorn har utvecklats för Volvo Penta och är en helt mariniserad maskin med mer effekt och lägre ljud och emissioner än tidigare.
Motorn ger fler båtägare tillgång till finesser som joystick och massor av vridmoment (råstyrka), vilket gör båten enklare och säkrare att hantera. IPS ger även möjlighet till Dynamic Positioning System, som gör att båten kan ligga helt stilla på en position, till exempel när man ska gå in i hamn eller tanka.
– Det har aldrig varit enklare att köra båt än med IPS. All manövrering är enkel och intuitiv. Det är bara att föra joysticken i någon riktning och båten följer efter, säger Johan Wästeräng, chef för Volvo Penta Product Management för Marin Fritid.
IPS arbetar med framåtvända propellrar, som går ostört i vattnet och ger fördelar som förbättrad effektivitet och prestanda. I själva verket framdrivningseffektivitet under mitten och toppfart förbättras med 25–35% jämfört med traditionell rak axel. Systemets effektivitet ökar med cirka 20% vilket ger högre toppfart, 30% längre räckvidd och 15% snabbare acceleration. Dessutom minskar CO2-utsläppen med upp till 30% jämfört med rak axel.
Den nya motorn är på 7,7 liter. Den ger 600 hk vid 3 000 rpm, alternativt 550 hk vid 2 900 rpm. Motorn har turbo och kompressor och är avsedd för dubbel- och trippelinstallationer i fartområden 20–40 knop.