Stockholms läns landsting har nu tagit beslut att finansiera ett test av världens första snabbgående elbåt. Syftet med testet är att undersöka om båten kan bli verklighet i reguljär trafik. Sedan tidigare har testet fått dispens om att hålla högre hastigheter, vilket leder till att man kommer upp i dubbelt så höga hastigheter som vanlig båttrafik.
Det är på sträckorna Riddarholmen och Ekerö samt Slussen och Östra Rindö (Vaxholm), som försöket kommer att genomföras på under sommaren 2016. Båten, som är byggd i Riga, går på el och kan komma upp i 25 knop i medelhastighet. Detta kommer att leda till att restiden mellan Ekerö och Stockholm kan bli halverad jämfört med den ”vanliga” SL-båten som börjar åka 22 augusti i år.
Projektets totala kostnad beräknas till 2 100 000 kronor, varav landstinget står för 1 050 000 kr. Förutom landstinget är SSPA Sweden AB, Forskningsinstitutet – Stiftelsen Chalmers Tekniska Högskolan, Green City Ferries och Echadia med och finansierar projektet.
– Nu när vi möjliggör försöket med en snabbgående eldriven båt öppnar vi upp för en pendelbåtstrafik utan svallvågor och med mindre miljöpåverkan. Samtidigt som en högre hastighet i pendelbåtstrafiken gör det ännu mer attraktivt att åka kollektivt på vattnet. Förhoppningsvis leder försöket till fortsatt utveckling, säger Gustav Hemming (C), miljö- och regionplaneringslandstingsråd.
– De som bor i Stockholmsregionen älskar vattnet och därför är det viktigt att kunna erbjuda en konkurrenskraftig båttrafik, något som snabbgånde elbåtar kan erbjuda. Därför är det bra att kunna testa hur elbåten fungerar i praktiken. Fungerar dessa bra så är min ambition att de kommer användas i Stockholms sjötrafik, säger Gustav Hemming (C).
Och hur har det gått i testerna? Finns det referat någonstans? Intressant om det går att köra 25 med lite vågor…