22 april, 2016

Tips för båtsommaren – lita inte på din plotter!

Alla vill givetvis ha en så problemfri båtsommar som möjligt utan driftsstopp och haverier. Ricard Sjöström, båtentusiast och skadechef vid Alandia Försäkring, har ett grundtips.

uavgld6ldwvu8mafeolq

Ricards tips:

Lita inte på din plotter. Den visar inte hela verkligheten. Kom också ihåg att fräscha upp dina kunskaper om hur plottern fungerar innan du ger dig ut på sjön.

Ricard Sjöström tillbringar både sin arbetstid och sin fritid bland båtar. Han är skadechef vid Alandia Försäkring, sektionen för fritidsbåtar.
– Jag rör mig mest i Stockholms norra skärgård med min motorbåt och trivs speciellt bra i den yttersta skärgården. Där är det en helt egen stämning och där hittar man lugna och fina vikar för sol och bad, säger han.

Glöm inte det självklara!
Ricard ­- liksom alla andra – vill ha en så problemfri båtsommar som möjligt. Det är en fasa att råka ut för motorstopp, läckage eller rigghaveri som i värsta fall kan förstöra hela den planerade båtsemestern.
Därför tar han sig tid att kontrollera båt och utrustning både före och efter sjösättningen.
– Bara en sådan enkel sak – är bottenpluggen på plats? Sjösättningen är ofta ett så stressigt moment att man glömmer det mest självklara, säger han.

Lär dig din plotter
Ta dig också tid att fräscha upp dina kunskaper om hur plottern fungerar – i lugn och ro medan du ännu är på land. Man hinner glömma en hel del under vinterhalvåret. Men det kan sluta riktigt illa om du blir uppslukad av plottern medan du kör i god fart.
Flera undersökningar visar samma sak. Plottern är ett bra hjälpmedel men inte mer än det. Det man ser på sin skärm inte är 100 procent sanning – även om man vill tro det.
– Många har en övertro till tekniken. Man köper en plotter och tror att man kan navigera, men så enkelt är det inte, säger Ricard Sjöström.

Information saknas
Ett grundproblem är att information kan falla bort när den överförs från papperssjökort till plotter. Ett helt grund kan faktiskt vara försvunnet! Dessutom är sjömätningen i sig inte exakt. GPS-signalen kan också bli störd och positionen kan förskjutas med upp till 100 meter.
Undersökningar visar också att båtfolk, som navigerar efter plotter, har en tendens att lämna för liten marginal och gå för nära grynnor.
– Följ hela tiden med i verkligheten! Ett skräckscenario är en båtförare som lägger in sin rutt i plottern och kopplar den till autopiloten. Sedan glömmer man omvärlden, säger Ricard Sjöström.
Med andra ord – navigering efter gamla hederliga sjökort på papper är fortfarande a och o. Det är förstås viktigt att man har uppdaterade sjökort innan man ger sig iväg.

Motor-kontroll
Håll båten under extra uppsikt några dygn efter sjösättningen. Verkar allt normalt? Fungerar självlänsarna som de ska? Man kan hälla vatten i båten för att kontrollera den saken.
– Kör de första turerna med motorluckan öppen. Då märker du genast om det finns något läckage, antingen i motorn eller skrovet.
En dåligt rengjord bränsletank är en källa till problem. Det bästa är att rengöra tanken redan på hösten.
Var också noga med säkerhetsutrustningen. Det ska finnas flytvästar till alla – i rätt storlek. Barnens flytvästar ska sitta perfekt, köp inte västar att växa i för dem!
Granska också alla genomföringar i skrovet. Är de täta? Är alla slangar hela?
– Har du gasvarnare ombord? Om inte, investera i en sådan, tipsar Ricard Sjöström.

Snabba checklistan:
Kontrollera alla genomföringar i skrovet. Är de täta? Är det rent i motorutrymmet och i bränsletanken?
Slangar är färskvara. Se till att de inte är dåliga.
Har du gasvarnare ombord? Om inte – investera i en sådan.
Ha viktiga reservdelar ombord som impeller, olika filter och remmar.
Granska tågvirket. Dags att köpa nytt?
Fungerar lanternor och övrig belysning?
Innan du ger dig i väg – har du med all utrustning som vinterförvarats på annat håll?
Uppdatera sjökort – både elektroniska och till pappers. Fräscha upp dina plotterkunskaper i lugn och ro på land.
Glöm inte polariserade solglasögon.
Se över din båtförsäkring.
Om olyckan är framme – ring 112.