Över 70 procent anser att förarintyg bör vara obligatoriskt för att få framföra en fritidsbåt på sjön. Detta enligt en undersökning från sajten kurser.se.
Kurser.se har genomfört en undersökning bland båtintresserade som visar att över 70 procent anser att förarintyg bör vara obligatoriskt för att få framföra fritidsbåtar på sjön. Av de tillfrågade som redan har tagit förarintyg uppgår siffran till 80 procent. Att de som redan har förarintyg tycker att det är viktigt kanske inte kommer som en överraskning, men även bland dem som själva inte planerar att ta förarintyg anser majoriteten (60%) att det borde vara obligatoriskt.
Idag är det inte obligatoriskt att ha ett förarintyg om du framför en fritidsbåt som är mindre än 12 m lång och 4 m bred. Frågan har varit uppe för debatt tidigare och förslag har presenteras för regeringen, men inget beslut om obligatoriskt förarintyg eller båtkörkort har fattats.
Moderaten Edward Riedl, ordförande i riksdagens fritidsbåtsnätverk, som nyligen debatterade mot Socialdemokraternas förslag om ett införande av båtkörkort skriver så här på sin blogg:
– Det är en politik som skulle förstöra mycket för båtlivet och visar hur liten kunskap Socialdemokraterna faktiskt har om hur båtlivet ser ut i Sverige.
Kurser.se genomförde en liknande undersökning 2009. Då ansåg 64% att det borde införas ett obligatoriskt båtkörkort för fritidsbåtar. Årets undersökning visar att frågan fortfarande är aktuell och att andelen som anser att förarintyg bör vara ett krav för att få framföra en fritidsbåt har ökat.
Av dem som redan har tagit sitt förarbevis värderas kunskap om navigering, sjöfartsregler och säkerhet högst angående varför förarintyget är viktigt. Även deras egen säkerhet var en högt värderad anledning. 80 procent av de tillfrågade uppger att de har haft användning av de kunskaper de har fått med sig från utbildningen.
Ett förarintyg är ett bevis på att du har genomgått en nautisk utbildning och prövats av en arrangör som är auktoriserad av Nämnden för båtlivsutbildning (NFB). Intyget visar att du har erhållit kunskaper i bland annat navigation och säkerhet till sjöss.
Fotnot: Undersökningen genomfördes via en e-postenkät med 214 svarande. Urvalet bestod av personer som gjort en intresseanmälan för kurser inom kategorin Båt och sjö på kurser.se.
Med tanke på all okunskap som finns måste ett kunskapskrav finnas. Jag föreslår en 777-regel, dvs båtar som endera är över 7 meter, kan gå fortare än 7 knop eller har motorstyrka över 7 hk ska vara förarbevispliktiga!
Jag har varit förhörsförrättare för Förarintyg sedan 1988. Vid varje provtillfälle brukar jag fråga deltagarna om de tycker att de kunskaper de fått under förarintygskursen är onödiga. Hittills har ingen ens antytt något sådant. Däremot är det vanligt med kommentaren “Det här behöver ju alla som är på sjön ha”. Min högst ovetenskapliga och odokumenterade undersökning omfattar alltså betydligt fler människor än den i artikeln nämnda. Resultatet är dock för mig uppenbart. Båtmänniskor vill kunna – och de vill att de som de möter på sjön också ska kunna.
Tack för kommentaren! Det var mycket intressant.
/Redaktionen
Att ta sig fram i skärgården eller vart du vill med hjälp av telefoner gpser och plotter kan vem som helst göra. Vilket gör att folk ger sig ut i dimma /dålig sikt utan radar eller förståelse för vad som kan hända. Ett stort problem idag är att dagens båtmänniskor inte kan hantera sina båtar när det ska lägga till. Borde vara obligatoriskt att kunna hantera sin båt i trånga utrymmen. Så ett båtkökort måste även innehålla en praktisk del där du lär dig manövrera ditt fartyg.
Håller med om att förmågan att manövrera sitt fartyg borde ingå i båtkörkortet, även om dagens förarintyg intygar att innehavaren har ett säkerhetstänk, och då anpassar sin fart och väljer vilka situationer man ger sig in i.
Inkludera båtpraktik i båtkörkortet.
Suck, ännu ett Stockholmfenomen. Har ni frågat någon utanför regionen ?
Vi är några här som anser att ideen mest är ett uttryck av överförmyndar mentalitet.
Ända gången det finns skulle finnas behov för fler förbud på sjön gäller motorbåtar
med toppfart över 30-35 knop. Möjligen här skulle någon form av obligatorisk
kunskap- / attitydkontroll bidra till ökad säkerhet för allmänheten.
Låt resten vara !!