Efter flera års stiltje är det bra fart på marknaden med begagnade båtar igen. Framför allt när det gäller lätt begagnade motorbåtar upp till 500 000 kr.
Större segel- och motorbåtar är fortfarande relativt svårsålda, särskilt om de är äldre än 15–20 år gamla. Men för nyare båtar av kända fabrikat är marknaden tillbaka med kraft.
Eriksson Marine Scandinavia på Pampas i Stockholm (Solna) är störst i Sverige på att sälja begagnade motorbåtar åt sina kunder. Företaget säljer enbart motorbåtar, cirka 200–250 båtar per år.
– Vi har idag brist på nyare och fräscha begagnade motorbåtar. Till exempel daycruiserbåtar som Bella 620, Bella 640, Uttern D62 och Yamarin 64, 68 och 76 DC. Även aluminiumbåtar som Anytec, Silver och Buster går bra att sälja, säger Johan Karlsson på Eriksson Marine Scandinavia (bilden nedan).
Enligt Johan Karlsson kan en båt som till exempel Bella 640 säljas på tio dagar i genomsnitt på försäsongen.
– På båtar upp till 500 000 kr är det full snurr och upp till 300 000 kr kan det gå väldigt fort om båten är fin och välvårdad för sin ålder. Förra året började det tydligt vända upp prismässigt för max 15 år gamla båtar på begagnatsidan. I år är det ännu bättre, vi får motsvarande bättre betalt för samma båtar nu.
Kunderna får alltså bättre betalt för nyare och fräscha begagnade motorbåtar av känt fabrikat. Utvecklingen är stabil och enligt Johan Karlsson har priserna varit på väg uppåt sedan 2013 efter de absoluta bottenåren 2011-2012.
– En annan tydlig trend är att allt fler kunder vill köpa av en etablerad båthandlare. Vi kan ordna finansiering, men det är inte avgörande. Allt fler vill i stället köpa av en handlare då det är väldigt stor skillnad att köpa av en handlare mot en privatperson när det gäller köptrygghet. Som ett minimum har en köpare alltid konsumentköplagen i ryggen. Eriksson Marine ger dessutom en tolv månaders garanti, där vi bland annat garanterar att vi skickar ut en mekaniker till båten inom 48 timmar om kunden får problem med sin båt, detta oavsett när på säsongen det är. Vi sköter garantin själva utan något försäkringsbolag inblandat.
– Dessutom är vi extremt noga med CE-märkningen på de båtar vi säljer. Många USA-båtar saknar tyvärr korrekt märkning, men vi följer branschorganisationen Sweboats direktiv för att vara på den säkra sidan.
För dyra motorbåtar över en miljon är marknaden mer osäker och inte lika ”het”.
– Det är fortsatt lite trögt. Det går fortfarande att sälja större motorbåtar, men det finns ett stort utbud med många sådana båtar till salu i Europa och det jämför kunderna med. De som köper den typen av båtar har ganska bra koll på den typen av båtar.
Båtagent i Stockholm säljer från Eriksson Marine huvudsakligen segelbåtar. Företaget sålde närmare 90 båtar ifjol.
– 80 procent av vår försäljning är segelbåtar. Vi jobbar gärna med lite starkare varumärken, så vi gör ett litet urval redan när vi tar in båtar till försäljning, säger Anders Hultman på Båtagent.
– Nu är det verkligen fullt ös på marknaden. Vi jobbar med lite större båtar med ett snittpris på 800 000–900 000 kr upp till max på 3–4 Mkr.
Anders understryker hur viktigt det är med välkända varumärken. Välkända varumärken, Orustbyggen och kvalitetsbåtar från Finland har ofta stabila andrahandsvärden.
– Kända båtmärken är en trygghet i sig och det är bra för både säljare och köpare. Vi säljer allt, men Orustbyggena är alltid eftertraktade även internationellt. På motorbåtssidan jobbar vi gärna med Nimbus, Aquador, Windy och Princess.
På Västkusten är Knape Marin med kontor i Göteborg störst av båtmäklarna.
– Vi har tre bra säsonger bakom oss och den positiva utvecklingen fortsätter, säger Bo Knape.
– 2014 sålde vi 116 båtar med en fördelning på 50/50 mellan motor- och segelbåtar. 2015 sålde vi 132 båtar varav cirka 70 segelbåtar med bra resultat och 2016 fortsätter vi på ungefär samma nivå. Summan vi sålde för var närmare 100 Mkr till kund.
– Det är märkesbåtar, särskilt de nordiska, som går bra att sälja. Sedan finns det även äldre märkesbåtar står sig bra i pris, men då har ägarna bytt båtens motor och en del utrustning. Det är solklart att om båtägaren har gjort en uppdatering på båten så får han eller hon en bra slant för det vid en försäljning. Båtägarna får ofta tillbaka cirka 50% av uppdateringens kostnad.
– Båtar värda upp till 500 000 kr kan gå snabbt att sälja. Men det är alltid en process som kan ta sin tid.
Knape Marin säger att de gärna tar in nyare och bra båtar och objekt till försäljning. Även de säljer bara CE-märkta båtar som är märkta på rätt sätt.
– Det händer att vi hittar fina udda båtar att sälja. Vårt krav är alltid att båtarna ska besiktigas av fristående auktoriserad besiktningsman med ansvarsförsäkring.
Något som skiljer Knape Marin från Eriksson Marine i Stockholm är att Knape även segelbåtar.
– Det är mer arbete med segelbåtarna och svårare att sälja dem. Segelbåtarna har fler komponenter och ofta är kunderna kunnigare. Men prisfallet har stannat upp och nu har det inte varit någon större skillnad på priserna på segelbåtar sedan 2013.
Både Eriksson Marine och Knape Marin är båtmäklare, vilket innebär att de tar ut en provision för att sälja en båt och ta ansvar för försäljningen.
Båtlån via en båtmäklare innebär att 20% av båtens pris ska betalas kontant. Resterande 80% kan belånas upp till 10–15 år med båten som säkerhet. Räntan på ett båtlån är idag cirka 3–4%.
Lars-Åke Redéen
Länkar:
Båtagent: www.batagent.se
Eriksson Marine: www.emarin.se
Knape Marin: www.knapemarin.se
Konsumentköplagen: https://lagen.nu/1990:932