Cooper 800 är en holländsk båt som är ett mellanting mellan slup och snipa. Båten glider fint och lugnt genom vattnet och med minsta motoralternativet går den riktigt snålt.
Känslorna går direkt till klassiska slupar vid första mötet med Cooper 800. Långa svepande linjer, en vacker stäv och en helt öppen sittbrunn skapar många goda förhoppningar.
Båtliv har provkört Cooper 800 en vacker höstdag utanför Bohus-Malmön vid Smögen. Här kommer den här typen av båt helt till sin rätt med stundtals stora öppna fjärdar och i nästa stund smala sund. Hela tiden lurar havet utanför den tunna skärgården med sina mjukt formade öar.
Den här slupen väcker känslor både från förbipasserande och från folk som går på kajerna när vi kommer in i Smögens gästhamn. Idel glada miner och en del vinkningar till oss i den bebisblå båten (som erbjuds i åtta olika standardfärger).
Upprinnelsen till Cooper 800 är ett företag i Nederländerna med huvudkontor i Amsterdam. Ägarna ville skapa en båt med just de egenskaper som Cooper har.
Varvet bakom båten – Cooper Yachts – är registrerat i Nederländerna. All produktion sker dock i Kina under ledning av holländare. Själva slutproduktionen och monteringen av en hel del detaljer sker dock vid varvet i Nederländerna.
Den första båten från Cooper Yachts var cirka 6,5 m lång och presenterades 2009. Den båt som Båtliv har provkört, Cooper 800, kom 2012 och säljs förutom i Sverige även Norge och i en rad andra europeiska länder. Båtarna finns i flera modeller från 6,45 m längd och enligt planerna ska en 10 m version av Cooper med ruff presenteras under 2016.
Vår provkörning av den här 8 m långa båten gav absolut mersmak. Båten är riktigt skön att bara glida omkring med. Som en klassisk slup med sina långa svepande skrovlinjer och relativt smala skrov trivs den i ostressade farter på sjön, men om man behöver finns det resurser för farter på knappt 20 knop beroende på motoralternativ.
En av våra få anmärkningar gäller sikten föröver, som inte är helt perfekt. Bäst är att sitta på dynans överkant akter över så att man kan se fritt föröver. Annars tittar man in i stäven, som reser sig en del främst vid acceleration.
Det är heller inte helt lätt att ta sig runt på däck på ett säkert sätt. Det går med försiktiga rörelser, men det är ingen önskedröm att ta sig ut på fördäck om det går lite sjö.
Båten är skön att köra och stadig på rodret. Hon reagerar snabbt utan protester med Yanmarmotorn på 75 hk, som går vibrationsfritt. Båten drivs via axel, som snurrar på helt utan vibrationer. Vår provbåt var dessutom utrustad med bogpropeller, ett tillbehör som vi kan rekommendera. Den här typen av långsmala båtar med låg vikt föröver blir mycket enklare att hantera med en ”bogis”.
Allra bäst är det när motorn får gå på låga varv och vi kör kring deplacementsfart, 7–8 knop. Det är då den riktiga glidarkänslan infinner sig och all stress blir som bortspolad. Den båt vi provade hade en 75 hk diesel, vilket gav en toppfart på cirka 18 knop. Det fungerar helt OK och kan vara bra vid längre transportsträckor, men båtens karaktär inbjuder i första hand till långsam och skön körning med minimalt ljud och avgaser.
Cooper 800 finns med flera motoralternativ. Med 54 hk har toppfarten sänkts till 14,9 knop…
Standardmotorn är på 22 hk diesel, vilket är i minsta laget men ger 7–8 knop fart. Nästa steg är 54 hk, tillräckligt för 16–17 knop. Den båt vi körde med 75 hk diesel ska komma upp i 20 knop, men 18 knop är mer realistiskt. Toppmodellen i prislistan är en båt med 110 hk, vilket ger 22–23 knop toppfart. För den som vill ta i riktigt ordentligt finns det till och med ett alternativ med 125 hk som mer lämpar sig för vattensport. Då faller dock hela filosofin för den här typen av båt, tycker vi.
Bränsleförbrukningen i den här typen av båtar är ingen stor fråga. Vid deplacementsfart och utan att båten pressas allt för hårt genom sjön så drar den några få liter diesel per timme. Bränsletanken på 40 liter räcker därmed för flera timmars körning.
Det är inte helt enkelt att bestämma sig för vilken typ av båt som Cooper 800 är. Antingen snipa eller slup, blir vår slutsats. Troligen en kombination av modell ”slupig snipa”, om det finns.
Främst vänder sig Cooper 800 till den som vill ha en dagtursbåt. Men ombord finns möjligheter att skapa två kojer och under sittbänkarna finns gott om stuvutrymmen.
Byggkvaliteten är bättre än i en del andra kinabyggda båtar som vi har provat. Det brukar ibland vara sisådär med utförandet i detaljerna, men Cooper är ett undantag med gedigen kvalitet och snyggt utförda detaljer. Båtarna byggs utanför Peking i Kina, där båtbyggarna står för väl genomtänkta detaljer och bra teak- och plastjobb.
Helt klart är dock att detta är en sann glidarbåt med bra grundkvalitet till ett överkomligt pris. Med dieselmotor blir bränsleförbrukningen låg och besättningen kan ägna sig åt att njuta.
Text & foto: Lars-Åke Redéen
Fart och prestanda
Rpm Knop
4400 18
4000 15
3500 13
3000 10
2500 7,5
2000 6,2
Fakta Cooper 800
Längd: 8,35 m
Längd i vattenlinjen: 7,95 m
Bredd: 2,35 m
Djupgående: 0,5 m
Vikt: 1 950 kg
Bränsle: 40 l
Vatten: 40 l
Passagerare: 10 personer
CE-klass: CE-C
Design: Studio Cooper
Motor: Yanmar 22, 54, 75 eller 110 hk diesel
Backslag: KM2P1
Utväxling: 2.21
Propeller: 19 tum
Toppfart: 18 knop med 75 hk diesel
Styrning: Hydraulisk
Pris: Från 55 000 Euro med 22 hk Yanmar. Tillägg för 75 hk diesel knappt 7 000 Euro
Info: http://malmonsmarina.se/