29 mars, 2016

Brioni 44+ – en personlig megayacht

Brioni Yachts helt nya modell Brioni 44+ är som en personlig megayacht, för den som vill ha men inte har plånbok för en riktigt stor yacht. Denna unika motoryacht är en förbättrad Brioni 44 uppgraderad med flera nya funktioner, den har något förlängt skrov och en del kosmetiska och funktionella anpassningar.

För att vara en helt nybyggd och nykonstruerad båt har Brioni 44+ klassiskt eleganta linjer, som påminner om äldre motorbåtar. Modellen skapades för att få fram en snabb och tillförlitlig båt som är lätt att hantera utan en professionell besättning.

Denna exklusiva båt byggs med högsta standard med vakuuminjicering med lättviktsmaterial och drivs av Volvo Penta IPS-enheter. Brioni 44+ har fått sitt namn från en av världens vackraste skärgårdar, i Kroatien.

Företaget använder endast högsta kvalitet material och utrustning. Båtbyggaren erbjuder till exempel fem års strukturell garanti för skrovet.

Brioni 44+ karakteriseras av de starka linjerna med höga fribord och sportiga linjer. Enligt Brioni Yachts har skrovet mjuk gång och flera goda egenskaper i sjön.

Den största förändringen med Brioni 44+ är 28 cm längre skrov, men båtens längd förblir densamma. En del av plattformen är hopbyggd som en del av skrovet. Resultatet är bland annat ett enklare steg ner till plattformen när sänks i vattnet med hydraulik. Den nedsänkbara badplattformen gör det enkelt att hantera en vattenskoter eller en mindre båt.

I sittbrunnen finns ett stort cockpitbord som kan konverteras till en stor solsäng med hjälp av modulära kuddar. Bland övriga nya funktioner märks nya salongsfönster som kan öppnas, ny elektriska takluckor, modernare klädsel och fler innovativa detaljer.

Något som inte märks vid en första anblick är vakuuminjiceringen, något som många skandinaviska varv använder sedan flera år. En av de stora fördelarna med vakuuminjicering är att hartsfördelningen blir densamma i alla delar och man får ett homogent och mycket starkt laminat med lägre vikt än vid traditionell laminering. På Brioni 44+ lamineras skrov och däck tillsammans med integrerad sekundärstruktur i ett. Företaget använder även polyuretanskum som flytmaterial i utrymmen mellan skrovet och innerstruktur. Det ger båten bättre bärighet, minskar buller och förbättrar flytande egenskaper.

Ett av resultaten av den lägre vikten är högre maxhastighet (upp till drygt 42 knop). Ännu viktigare är marschfarten, som är cirka 33 knop. Bränsleförbrukningen är avsevärt lägre, vilket gör att räckvidden är hela 400 Nm.

 

 

Teknisk data:

Längd:                         13,52 m

Skrovlängd:                12,24 m

Bredd:                          3,95 m

Djup:                            1,2 m (med IPS)

Vikt:                              9,4 ton (2xIPS-600)

Bränsle:                       1 400 liter

Vatten:                         800 liter

Motorer:                       Volvo Penta IPS 600 2 × 435 hk

Topphastighet:           42 knop

Marschfart:                  32 knop vid 3000 rpm

Pris:                              från 9 Mkr

Info:                              www.brioniyachts.com