23 mars, 2016

Klassisk yacht fick stipendium

6 mR Sassan, ägd av Lars Hagbarth i Uppsala, har belönats med GYS Stiftelses Stipendium för 2015. Utdelningen ägde rum 5 mars, i samband med öppnandet av Allt för sjöns avdelning Classic Boat Show.

Vid samma tillfälle delades även ett hedersomnämnande ut till Per Hellgren, Örnsköldsvik, för den stora kulturinsats han genomfört sommaren 2015 när han bärgade Gunnar Mellgrens berömda fenkölsracer Ester, som legat 50 m under havsytan i 80 år.

GYS Stiftelse passade även på att ge en donation till GKSS ”historiska utskott” för deras trägna arbete med att digitalisera Seglarbladet fram till 1970 samt initiativet att bygga en Stjärnbåt.

Sassan-2

Sassan-3Om Sassan

6mR-jakten Sassan byggdes 1914 på Neglingevarvet på beställning av Gustaf Cedergren.

Sassan var den sista i en serie av tre yachter. År 1912 kom Sass, 1913 byggdes Sassa och slutligen byggdes Sassan 1914 som en av de första svenska yachterna med bermudarigg.

Hon kappseglades och ägdes under många år av John ”Glas Kalle” Carlsson. Med honom vid rodret skickades Sassan som svensk utmanare till Entonnarpokalen i England 1914 men när första världskriget bröt ut ställdes kappseglingen in.

År 1955 köptes Sassan av Karl-Erik och Marianne Hagbarth. Sassan seglades av familjen i 15 år med Djurö och Uppsala som bas. Hon såldes 1970 till en ägare i södra Stockholm som i sin tur sålde henne vidare.

I juni 2013 överläts Sassan till Lars Hagbarth.

Renoveringen startade i augusti och utfördes av Lars Hagbarth med dotter Karolina. Sjösättningen skedde under april 2014 efter nästan 30 år på land. Hundraårsdagen firades i sjön med en speciell inbjudningskappsegling för att fira jubilaren.

Resultatet av restaurationen är en båt som renoverats från ett slitet vrak, som var ombyggd till familjebåt, till den vackra kappseglingsjakt hon en gång var.

Historiskt sett är Sassan viktig då hon är en av ytterst få R6:or enligt den första R-regeln som har bevarats och hon är sannolikt den enda i Sverige som fortfarande är i originalskick avseende på både skrov, däck och rigg.

Foto: Annika Ahlstedt.