16 mars, 2016

Allt för sjön tappade 5,5 % av besökarna

84 138 personer – så många besökte Stockholmsmässans största publika mässa Allt för sjön som var fest för hela familjen. Det kan jämföras med 89 000 besökare ifjol, det vill säga en nedgång med 5,5 %.

Så här skriver mässan i sin egen pressrelease efter Allt för sjön:

Intresset för båtliv har vuxit sig allt starkare under de senaste åren och tack vare konjunkturen i Sverige så säljs det fler båtar än tidigare och det var något som märktes tydligt på mässan. Det var stort publikintresse och i år med extra många barnfamiljer på plats.

Vårkänslorna var tydliga på Stockholmsmässan under de tio mässdagarna och utställarna vittnar om bra försäljning av både båtar och tillbehör. Förutom de traditionella båtutställningarna så var några av de mer uppskattade inslagen på mässan att Sjöräddningssällskapets (SSRS) medverkade och framförallt den sista dagen på entrétorget med information om deras arbete med de gula båtarna i samband med flyktingkatastrofen i Grekland.

En markant del av årets besökare var barnfamiljer. Till årets upplaga hade mässan satsat extra på dem med en speciell sportlovsbiljett, en lyckad satsning som bidrog till en ökning med 40 procent på barnbiljetter.

 

Ökad försäljning på mässan

Båtbranschen mår bra just nu och det var något som märkets tydligt på Allt för sjön. Den starkare konjunkturen gör att flera köper båt vilket var en trend på mässan.

– Vi är jättenöjda med mässan, vår försäljning ökade med 30 procent jämfört med 2015, säger Lars Pettersson, vd på Brig som storsatsade med mässans största varumärkesmonter med sina RIB-båtar.

 

Många nya vänner till Skärgårdsstiftelsen

På Stockholmsmässans stora entrétorg välkomnades besökaren av Skärgårdsstiftelsen. Det var ett mycket positivt inslag och en informationsbank för de som ville veta mer om skärgården eller inte visste mycket alls från början. Skärgårdsstiftelsen fick även många nya skärgårdsvänner.

– Vi fick in dubbelt så många vänner jämfört med förra året, vi är glada över det och vi har även delat ut 10 000 områdesguider. Skärgårdsstiftelsen har ett informationsansvar och det var klockrent för oss att vara på plats under Allt för sjön, säger Ulrika Palmblad, kommunikationschef på Skärgårdsstiftelsen.