Att äventyra längs den norska Hurtigruten tog 2015 fart på riktigt och svenskar vallfärdade till vårt kära grannlands vackra kustlandskap. Förra året ökade Hurtigrutens försäljning med 44% i Sverige och aldrig, under Hurtigrutens 123 år långa historia, har så många svenskar kryssat, som år 2015. Den populäraste resan var den sex dagar långa kryssningen mellan Bergen – Kirkenes och Frukost på Nordkap, som är den nordligaste punkten i Europa, var den mest bokade aktiviteten.
År 2015 bestämde sig allt fler svenskar att tura och äventyra längs “världens vackraste sjöresa” med Hurtigruten. Med en ökad försäljning i Sverige på 44% och med fler bokningar än någonsin blev förra året en succé år för det norska kryssningsrederiet.
– Det är viktigt för Hurtigruten att erbjuda kryssningar och aktiviteter som är attraktiva i Sverige. Vi är väldigt stolta över att vår nya profil och våra erbjudanden med kortare och äventyrliga kryssningar har blivit en succé, säger Daniel Skjeldam, koncernchef på Hurtigruten.
Weekendkryssningar populärt
De nya weekendkryssningarna ”packat & klart” ökade med 41% och var otroligt populära, speciellt kryssningarna mellan Tromsö – Kirkenes, Tromsö – Trondheim och Bergen – Trondheim. Dock var den klassiska sexdagarskryssningen mellan Bergen – Kirkenes den mest bokade kryssningen bland svenskar.
– Vår svenska kampanj ”packat & klart” med kortare kryssningar som inkluderade flyg tur och retur har fallit mycket väl ut bland svenskar, men som ofta är gammal äldst, Johanna Hansli, försäljningsansvarig i Sverige och Finland.
Svenskarnas favoriter: Nordligaste punkten i Europa, Havsörnar och världens starkaste malström
Att Norges natur och äventyrintresse går hand i hand är de flesta svenskar smärtsamt medvetna om. Bland de 60 utflykterna man kan ta längs med Hurtigruten var de vår- och sommaraktiviteter som var populärast:
1) Frukost på Nordkap – 307 meter över Norra ishavet
2) Midnattskonsert i Ishavskatedralen i Tromsö
3) Havsörnssafari i Lofoten
4) Rib-safari i Saltstraumen utanför Bodø
5) UNESCO skyddade Geirangerfjorden med Trollstigen.
Fram till den 29 mars 2016 pågår Hurtigrutens sommarkampanj. Bokar du en kryssning innan dess ingår en kostnadsfri aktivitet i kryssningspriset.
Starkaste året någonsin
Det var inte bara svenskar som tog sig över till Norge och kryssade. Med en omsättning på 926 Norska miljoner kronor, en ökning med 42% från föregående år, blev 2015 det bästa året någonsin i företagets 123-åriga historia.