305 Coupé E-power är en ny Nimbus motorbåt med elmotor. Båten är oerhört tyst och det mest ”iöronfallande” ljudet under färd är vågskvalpet och rösterna ombord. Båten är först och främst tänkt för användning på vattenvägar i Europa med höga miljökrav.
Pressmeddelande:
– På Nimbus har vi länge arbetat proaktivt med miljöfrågor i alla delar av verksamheten och vi tar vårt miljöansvar på största allvar. Vi har flera decennier av dokumenterat miljöarbete inom konstruktion, produktion, materialval, innovation och design. Att ta fram en fritidsbåt med elmotor nu när tekniken äntligen har mognat var en självklarhet, säger Jan-Erik Lindström, VD på Nimbus.
Nya elbåten är den prisnominerade 305 Coupé som lanserades för ett år sedan där Nimbus introducerade Smart speed konceptet – som kort kan summeras med att bekvämlighet och säkerhet är viktigare än fart.
– Teknikutvecklingen av elmotorer och batterier har gått oerhört fort de senaste åren. Vi hade med det i designkraven redan vid konstruktionsstadiet av nya 305 plattformen. 305:ans undervattenskropp är optimerad för lägre farter (0–22 knop) och är speciellt anpassad för mindre motorisering och just därför passar Torqeedos elmotor perfekt. säger Mats Jacobsson, Teknisk chef på Nimbus.
Elmotorn i båten är en Torqeedo Deep Blue i 1800 rpm med två stycken 12,8kW ”high voltage” batterier på totalt 25,6 kW. Att ladda batterierna tar 8 timmar med 230V eller 4 timmar med 380V. Marchfarten ligger på 5,7 knop med en räckvidd på 22 Nm. Vid 3,5 knop ökar räckvidden till 37 Nm. Motorinstallationen går att uppgradera från två till fyra batterier vilket ger en total batterikapacitet på 51,2 kW. Det ger en ökad räckvidd på drygt 90%. Båten går att köra fortare men då förkortas batteritiden.
– Toppfart är inte intressant för denna typ av båt, med tanke på användningsområdet, och den skall heller inte jämföras med andra motorbåtar. En bättre jämförelse är snarare segelbåtar eller snipor som glider fram långsamt och tyst säger Jonas Göthberg, marknadschef på Nimbus.
Torqeedo är en av världens ledande tillverkare av elektriska drivlinor för marint bruk både privat och kommersiellt. Deep Blue i 1800 är ett välutvecklat och beprövat system som används i hela världen.
– Vi tycker att man köra båten kring 5 till 6 knop för att få en optimal kombination av fart och bra räckvidd, säger Jonas Göthberg.
305 Coupé E-power premiärvisades på båtmässan ”Boot Düsseldorf” i januari 2016. Från och med då går det att beställa 305 Coupé eller nya 305 Drophead i E-power utförande. Båtarna byggs efter beställning.
Båten kommer att provköras i Båtliv.
Motor
Torqeedo electric Deep Blue 1 1800 rpm – 80i (80hk)
Battery Power (2×12.8 kW) High voltage (alt. 4×12.8 kW)