På båtmässan i Düsseldorf, som öppnar till helgen, presenteras en av de läckraste och elegantaste yachter som har visats på mycket länge. Det svenska projektet Swede 68 står i fokus med Håkan Södergren som designer.
Intresset för nya Swede 68 har varit stort. Yachten är klassiskt elegant med långdragna linjer och stilfulla detaljer.
Rosättra Båtvarv (Linjett) har valts ut som byggare av den 20,60 m långa båten, som är designad av Håkan Södergren.
Det är en minst sagt rejäl utmaning som kvalitetsvarvet Rosättra tar sig an. Utöver längden på 20,60 m har Swede 68 en bredd på 3,81 m. Hon är utvecklad för esteter och verkliga segelbåtskännare. Samtidigt har hon, enligt pressmaterialet, allt det som båtälskare söker: fart, elegans och närhet till vattnet.
Håkan Södergrens eleganta linjer kompletteras med en modern undervattenskropp. Båten har en flat och modern undervattenskropp med en U-formad midskeppssektion. Kölen har L-form och båten är försedd med ett modernt roder.
Som drivkraft har Swede 68 en modern fraktionsritt i kolfiber. Segelytan är totalt 206 m2 med en stor på 78 m2 och fock på 128 m2.
Båten är en vidareutveckling av den mer familjevänliga Swede 55, som lanserades på 70-talet av Classic Swedish Yachts grundare, Olof Hildebrand, och hans vänner i KSSS. Som grund låg en design av Knud Reimers.
Yachten har en fyrcylindrig 55 hk Volvo Penta. Inredningen omfattar ett L-format pentry, navigationsplats, salong med U-soffa och ett 1,8 m långt badrum föröver.
Swede 68 byggs som en sandwichkonstruktion med 25–30 mm skum som distans och isolering. Lamineringen blir gjord med vinylester och vakuuminjicering.
Inredningen kan delvis bestämmas av kunden. Han eller hon kan till exempel välja mellan en eller två dubbelkabiner i aktern.
Liksom sina systerbåtar på 41 respektive 52 fot ska Swede 68 byggas av Rosättra Båtvarv AB, som även bygger Linjett segelbåtar.
Håkan Södergren har bland annat designat båtar för Finngulf, Helmsman, Sirena 38 och Cayenne. Totalt har han gjort cirka 200 olika båtar.
Priset för nya Swede 68 är 2,2 MEURO plus moms. Totalt cirka 25 Mkr i lyxversionen.
Tekniska fakta
Length 20.60 m 68’
Design Waterline 16.20 m 53’-6’’
Beam 3.81 m 12’-6’’
Draft 2.75 m 9’
Displacement 17.6 t 38,800 lbs.
Ballast 7.1 t 15,563 lbs.
Design Håkan Södergren
Sailarea upwind 206 qm 2,217 sq. ft.
Mainsail 128 qm 1,378 sq. ft
Jib 78 qm 839 sq. ft.
Reacher 126 qm 1,356 sq. ft.
Spinnaker 230 qm 2,476 sq. ft.
Engine/transmission 55 HP/41 kW Volvo Penta D2-55 F 4-Cylinder with Saildrive 130 S
Fuel 300 l 79 US Gal
Freshwater 300 l 79 US Gal
Hull speed 10 knots
Info: http://classicyachts.se
Hej Håkan.
Jag har letat men fann inget om Swede 68 som blev sjösatt och/eller seglar.
Blev hon inte bygg?
Vi har tidigare haft lite mailkontakt om Lady Helmsman. Jag seglar nr 14 Lyftet sedan -86 och gillar henne skarpt både på havet o i skärgården 🙂
Hälsning Bosse Hoffsten i Västervik.