Det första exemplaret av helt nya Sundeck 550 hade världspremiär på Cannes Yachting Festival och Genoa Boat Show i höstas. Båten är extremt modern när det gäller både design och tillverkning och har en räckvidd på 2 500 Nm vid 7,5 knop.
Båten är designad av Zuccheri Yacht Design och helt byggd i Italien. Den är tillverkad med millimeterprecision i fräsningen av formar och därefter tillverkad med vakuuminjicering. Båtliv har varit ombord och vi är imponerade av detaljkvaliteten.
Enbart de bästa materialen och den senaste designen har använts för att bygga Sundeck 550. Det är intressant att allt fler italienska varv – även bland andra Cranchi och Azimut – bygger båtar som har lång räckvidd och kan köras bekvämt i lite lägre farter, något som gynnar både plånboken och ekonomin. Samtidigt ger det många miljömässiga fördelar med lägre utsläpp, nästan inget buller etc.
Båten är en snabb variant av trålare. Sundeck 550 är en så kallad semi-custom yacht ”100% Made in Italy”, vilket innebär att kunden kan påverka båtens utförande till stor del medan mycket är standard. Hon är den första av en hel serie om tre liknande trålare på 16–24 m.
Vid full last och 7,5 knop är bränsleförbrukningen per Nm endast 1 liter (7,5 lit/h) och vid 9 knop är den låga 1,7 lit/Nm. Fullastad är toppfarten 25 knop medan marschfarten ligger på mer moderata 14–20 knop.
Båten sätter dessutom nya standarder vad gäller utrymme och bekvämlighet ombord. Överallt är sittytor, pentry, matplats, flybridge med mera väl dimensionerat med riktigt gott om plats. Designen påminner om många andra moderna italienska båtar med sin hotellinspirerade formgivning och färgsättning, men här är mer ljusinflöde via stora glasytor än i de flesta liknande yachter.
Varvets mål har varit att skapa en ekonomisk yacht med gott om plats och gof ekonomi, något de verkligen har lyckats med.
Under däck finns flera möjligheter att placera kabiner och sovutrymmen. Båten har tre kabiner med separata badrum med dusch, men man kan få en version med fyra kabiner. Ägarkabinen ligger midskepps tvärs över båten med panoramafönster ut mot vattnet. Båten har även två VIP-kabiner och en extra dubbelkabin samt utrymme för besättning, för den som behöver det.
På huvuddäck ligger pentryt, salong med matplats och sittutrymmen. Här kan man även förvandla en av sofforna till en bekväm dubbelkoj.
Förarplatsen har all modern teknik som behövs, men allt kontrolleras enkelt via joystick och stora skärmar samt varningslampor. Det är befriande att se en båttillverkare som ersätter de flesta små mätare med enbart varningsljud eller -lampor.
Flybridge är också väldigt stor och rymlig, nästan som på en mycket större yacht. Här finns alla möjligheter att solbada eller koppla av i skuggan under en Biminitopp
Motoriseringen består av två Iveco dieslar – FPT N67 på 6,7 liter vardera – som kan anpassas efter önskemål med effekt från 450 till 570 hk.
Tekniska fakta
Sundeck 550
Length overall 17,35 m
Hull length 15,70 m
Waterline length 15,06 m
Maximum beam 5,00 m
Dry displacement 19,5 t
Full load displacement 24,7 t
Draft at full load at propeller 1,30 m
Fuel tank capacity 2500 l
Water tank capacity 900 l
Engines FPT Industrial N67 2 x 450/500/570 hp
Maximum speed at medium load 27 knots
Persons on board 12/14/16
Cabins 3+1 or 4+1
Berths 6+2 or 8+2
Ce Category A/B/C
Range at full load: 2500 nm at 7,5 knots
2000 nm at 8 knots
1450 nm at 9 knots
420 nm at 16 knots
Info: www.sundeckyachts.com