18 december, 2015

HOC33 P provkörd på Gotland

Nu har den nya svenska motorbåten HOC33 provkörts för första gången i sjön. Företaget bakom båten genomförde ett antal tester för att känna på den unika och teknikfyllda båten innan den visas för press och intresserade.

Så här har Båtliv skrivit om HOC33 tidigare:

 

Nytt svenskt båtmärke med patenterad stegbotten

Ett nytt svenskt båtmärke närmar sig lansering när HOC 33 P går i sjön för tester utanför Visby i november. Båtliv har pratat med Ville Djurberg, personen bakom HOC. Petestep har fått patent godkänt.

Vilhelm Djurberg, som under många år arbetat med exklusiva segelbåtar är personen bakom det nya motorbåtsmärket HOC. Hans kappseglingskompis Jonas Danielsson på Petestep AB berättade om Petesteps innovation för planande båtar och Ville blev snabbt på det klara med vad han ville göra härnäst.

– Petestep hade just lämnat in patentansökan på en ny teknik för planande båtar och i mina ögon verkar den kunna bli rena paradigmskiftet för planande båtar, berättar Vilhelm.  Båtarna blir mjukare, snålare, tystare, sidstabilare och säkrare än båtar med vanlig v-botten eller stegad botten.

Tanken på en ny sorts motorbåt och att vara först med Petestep blev starten på HOC Yachts. Designerna Jens Blomquist och Patrik Ekman kontrakterades inom dagar och man enades om en 33 fots båt i komposit. På Gotland gick några av Sveriges bästa båtbyggare lediga efter att Nimbus konkurs hade dragit med sig båtfabriken i Visby i fallet. Ett nytt bolag, Swedish Composites AB, hade startat och de blev snabbt med i processen. Idag arbetar där 14 av landets mest erfarna båtbyggare som bygger HOC på heltid med en högre kvalitetsnivå än man tidigare haft i fabriken där Nimbus och J-Craft tillverkats.

HOC 33 P har moderna men ändå klassiska linjer. Detaljerna och systemen i båten ska hålla en mycket hög nivå enligt Ville. Man säger sig ha varit i varenda detalj för att se om den kan förbättras mot dagens och menar att det gör skillnad på HOC 33 P. Man har även lagt stor möda på att integrera produktion och konstruktion för att få högsta kvalitet och en mycket effektiv byggprocess. Om resultatet blir vad man säger så verkar det lovande.

Enklast märker man ambitionerna på förarmiljön där man tagit stora steg, inspirerade av nya Volvo XC90, Tesla, Apple och Google. Hela färden och alla instrument och informationer finns på en 29” välvd skärm, men kan lika lätt presenteras och användas på tablets och smartphones.

Ville berättar att ett separat bolag har bildats för att på sikt kunna sälja båtsystemet till andra.

– Vi tänker lite som man gör med paddorna och Sonos, fyller Vilhelm på.  Vi vill att HOC 33 P ska vara enkel att använda så att man kan njuta fullt av färden och stunderna ombord.

Den allra största nyheten med HOC 33 P är ändå båtbotten.

– Vi har kört med Petesteps teknik och vet att den ger en tidigare omöjlig kombination av mjukhet och snålhet. Petestep omvandlar båtens spray till framfart, lyft och stabilitet. En ytterligare effekt är att mycket av dagens skrovljud försvinner.

Vi räknar med bekväma och säkra färder även när det blåst upp och andra båtar i samma storlek har det jobbigt. Vi kan hålla hög fart över havet och även åka långt på en tank eftersom förbrukningen är låg.

Info: www.petestep.se

 

 

Tekniska fakta

Båtdata

Längd                          10,17 m

Bredd                           3,04 m

Bränsletank                400 liter

Vattentank                        100 liter

Svartvattentank                100 liter

Batterier                       12V/ 400 Ah

Bäddar                         2 + 2

CE-klass                      B (Offshore), 8 pers

Motor                            Volvo Penta D6-400 hk

Info                               www.hocyachts.com

 

Pris presenteras vid lansering på www.hocyachts.com där man även kommer kunna beställa sin HOC. Följ HOC Yachts på Facebook.

 

För mer information kontakta Vilhelm Djurberg på vilhelm@hocyachts.com tel 070-324 35 15