15 december, 2015

Laddad Nimbus med hybridmotor

Nu kan snart Nimbus köpare välja en båt med hybridmotor. Detta efter att Göteborgsföretaget har tecknat ett avtal med tyska Torqeedo. Företagen ska introducera att helt elektriskt och ett hybridelektriskt system för cruisingbåtar.

Första båten blir en 11 m lång Nimbus 365 Coupé Cruiser, som färdigställs vid Torqeedos högkvarter. Båten ska därefter användas på Lake Starnberg, där reglerna för att använda förbränningsmotorer är mycket hårda.

Hjärtat i framdrivningssystemet är två Deep Blue Hybrid motorer, som ger motsvarande 80 hk styck. Batteribankar med LitiumJon-batterier avsedda för bilar ger energi för framdrift av den 6,5 ton tunga båten. Över 50 kWh elektrisk kraft finns dessutom för tillbehör och utrustning ombord.

Båten får en räckvidd vid marschfart på upp till 20 Nm utan användning av generator, men det finns hela tiden en generator beredd som kan kopplas in för ökad räckvidd.

Nimbus 365 Hybrid är därmed en perfekt familje- och cruisingbåt för sjöar, kanaler och skyddade vattendrag. En stor del av båtresan kan utföras med elektrisk framdrift medan generatorn finns med som reserv. Torqeedos Deep Blue Hybrid system är också bra anpassat för båtar med gott om elförbrukande utrustning, till exempel air conditioning, elspisar och övrig elektronik. Förutom ren hybriddrift har företagen även enats om att samarbeta för att ta fram båtar med 100% elektrisk drift.

www.nimbus.se

Bildtext:
I höst har Nimbus hybridbåt med Torqeedo hybriddrift provkörts i Göteborg.