10 november, 2015

Ny svensk eldriven båt med kolfiber och bärplan

Svenska Candela Speed Boat AB med kontor i Stockholm kan bli först med en snabb eldriven båt med bärplan. Tack vare en konstruktion i kolfiber hålls vikten nere och energibehovet är reducerat med mer än 50 % jämfört med en traditionellt byggd båt.

I sin egen pressrelease säger Candela Speed Boat AB att det ska bli möjligt att köra båt Stockholm – Möja ToR eller Marstrand–Smögen ToR i 25 knop på el med deras konstruktion. Detta i en båt som är helt tyst och som med hjälp av bärplan inte slår i vågorna. Till en kostnad som är lägre än priset för dagens lunch.

Candela Speed Boat AB, som har fått 1,5 Mkr i bidrag från Vinnova, säger själva att de ”är på väg att revolutionerna båtbranschen”. Helt ensamma är de inte vad gäller eldrift, men kombinationen med bärplan är sällsynt.

Genom en konstruktion i kolfiber, med bärplan och de mest energitäta batterierna utvecklar bolaget en helt eldriven båt med en räckvidd som är fem gånger längre än dagens elbåtar. Det innebär att Candela får en hastighet och räckvidd i nivå med bensin och dieseldrivna båtar. Förutom en bra räckvidd fås en båt som är nästan helt tyst och som går utan stamp i upp till 1 m vågor.

– En vanlig 7–8 meters motorbåt drar ungefär 15 gånger mer bränsle per kilometer än en familjebil. Det är dåligt för miljön och det svider i plånboken, säger Gustav Hasselskog, entreprenören bakom Candela. Det har gjort att alla tidigare försök att bygga en elbåtar har landat i en långsam båt eller en båt med alltför kort räckvidd för att vara intressant på marknaden.

Bärplan – eller vingar under vattnet – är en gammal teknik som gör att hela skrovet är i luften. Teknologin har återigen börjat användas mycket tack vare möjligheterna som kolfiber innebär. Till exempel har man inom America’s Cup, världens största seglingscirkus sedan några år helt gått över till bärplan.

– Genom att gå över till bärplan reduceras energibehovet med mer än 50 %. Om man dessutom, som i Candela, halverar skrovvikten fås en energireduktion på cirka 80 %, säger Hugues de Turckheim, ansvarig för Candelas bärplan och som bland annat har L’Hydroptère – världens snabbaste segelbåt – på sin meritlista.

Just vikten har det internationella teamet jobbat hårt med. Även moderna litiumjonbatterier är tunga och för varje extra kg i skrovet behövs 3 hg mer batterier för att nå en viss räckvidd.

– Gustav gav mig 300 kg när vi drog igång. Det var extremt utmanande, säger Olivier Philippot, ansvarig för kolfiberkonstruktionen. Jag har jobbat med Airbus och Eurocopter men det här var något helt annorlunda. Vi räknar på 12 tons chocklaster i 45 knop. Dessa laster måste ut från huvudvingen och neutraliseras i skrovet. Våra simuleringsdatorer har fått jobba dag och natt säger Olivier och avslutar:

– Jag nådde 280 kg.

Candelas linjer har den svenske bil och båtdesignern Bo Zolland stått för. Enligt Gustav har Bo en unik förmåga när det gäller skönhet:

– Bosse kan på en sekund se vad som skiljer en vacker från en ful linje. Mindre språng, bak med framrutan eller längre badbrygga. Han är helt otrolig att jobba med.

Teamet håller nu på att slutmontera den första prototypen. Därefter kommer en andra prototyp byggas under 2016. Med denna är målet att pressa inköpspriser och produktionskostnader. Lansering är planerad till våren 2017.

– Så här långt har intresset varit fantastiskt. Vi har redan fått tio beställningar från kunder i hela världen, från Seattle till St Petersburg utan en krona i marknadsföringsbudget, avslutar Gustav.

Info: www.candelaspeedboat.com